Intervju z Edwardom de Bonom v današnji Oni (Delo) me je spodbudil k temu kratkemu komentarju o zvezi med njegovimi idejami o mišljenju in teorijo kvalitativnega raziskovanja.
Čeprav je De Bono znan tudi pri nas, saj je, kot piše Ona, že štirikrat tudi pri nas vodil seminarje ustvarjalnega mišljenja, nekaj podatkov o njem ne bo odveč. Rojen 1933 na Malti v aristokratski družini izobražencev, potomcev več evropskih kraljevskih rodbin, je, očitno nadarjen, blestel že v osnovni in srednji šoli, večkrat preskočil razred in maturiral s 15 leti. Nato je z 21 leti doštudiral medicino, nadaljeval študij v Veliki Britaniji, delal kot kardiolog, nato pa se, po več pridobljenih znanstvenih nazivih, začel ukvarjati s proučevanjem ustvarjalnega mišljenja. O tem je do danes napisal prek 80 knjig. Pridobil si je tudi precejšnje premoženje in je znan kot lastnik več otokov v različnih morjih sveta.
Osnovna njegova misel izvira iz nezadovoljstva z načinom mišljenja, katerega korenine so pri starih Grkih (De Bono šaljivo govori o očetih tega mišljenja, Sokratu, Platonu in Aristotelu, kot o 'bandi treh') in ki še danes prevladuje v zahodni kulturi na vseh ravneh šolstva in v znanosti. To je v svojem bistvu bojevito, prepirljivo mišljenje, ki temelji na kritiki in logičnem argumentiranju (v angleščini 'to argument' pomeni argumentirati, dokazovati, pa tudi prepirati se) in skuša ovreči neko tezo, naj bo to teorija v znanosti ali ideološka pozicija v politiki ali tudi kakršno koli vsakdanje mnenje. To mišljenje izhaja iz hipotez, ki jih preverja, ocenjuje, je linearno, vertikalno in se ravna po pravilih logike. Na koncu se dokaže, kdo ima prav in kdo ne. De Bono ne misli, da logika ni močno orožje - čeprav on raje govori o svojih tehnikah kot o orodjih - in ne zavrača argumentiranja in iskanja resnice, meni le, da samo zase ni dovolj dobro in ni edina oblika mišljenja. Resnica je odlična, a ni dovolj, je - ebne (excellent but not enough).
Svojo prvo knjigo je zato že leta 1967 posvetil drugi obliki mišljenja, ki ga je imenoval lateralno ali stransko mišljenje. To je mišljenje, v katerem ne dokazujemo in ne kritiziramo, ampak ustvarjamo nove ideje. To storimo tako, da skušamo na problem pogledati z drugega vidika, z več vidikov, ga zagledati v novi luči. Ne gre nam za dokazovanje svojega prav ali za kritiziranje nasprotnikovega mnenja, ampak za to, da pridemo do kake koristne zamisli, do nečesa novega. Kritično mišljenje je namenjeno preverjanju obstoječih pojmov in teorij, lateralno mišljenje pa odkrivanju novih; v njegovem okviru skušamo spremeniti pogled na problem, na zadevo, zastaviti na novo na drugem koncu. Kasneje je ta nazor dopolnil s pojmom paralelno (vzporedno) mišljenje. Njegovo osnovno orodje je "tehnika šestih klobukov". Na problem pogledamo z vidika novih podatkov, s čustvenega vidika in intuitivno, z negativnega, kritičnega vidika, s pozitivnega, optimističnega vidika, ustvarjalno, pri tem pa se ves čas sprašujemo tudi, ali naše razmišljanje poteka v pravi smeri.
Podobnost s kvalitativnim raziskovanjem je očitna. Tudi pri tem nam ne gre v prvi vrsti za preverjanje hipotez ampak za odkrivanje novih pojmov, novih pojavov in novih zornih kotov. Pri tem se lahko s pridom poslužujemo prav de Bonovih spoznanj. Z vidika raziskovanja kot celotnega družbenega "podjetja" sta seveda nujna oba pristopa. Zdi pa se, da je bilo prav odkrivanje novih pojmov in teorij zapostavljeno; mislili so, da se ti porodijo pač v glavah ustvarjalnih ljudi. Vendar ni tako. De Bono pravi, da se moramo ustvarjalnemu mišljenju namerno posvetiti in obvladati njegove pripomočke (tehnike ali orodja), pripomočke, ki jih je prav on "izdelal". Podobno velja tudi za kvalitativno metodologijo. Njene postopke je bilo šele treba izdelati kot sestavine znanstvenoraziskovalne "orodjarne".
Na istem spoznanju kot je de Bonovo, temelji tudi razlikovanje med algoritmičnim in hevrističnim (heurisko, gr. najdem) delom. Algoritmično delo, npr. večina dela računovodje, poteka po jasno določenih postopkih, ki jih je mogoče nadomestiti tudi z računalniškim programom. Pri hevrističnem delu, npr. delu znanstvenika, pa moramo poiskati različne možnosti za rešitev problema, jih preučiti in izdelati inovativno rešitev. Tradicionalna validacijska raziskava poteka algoritmično. Kvalitativna raziskava pa je hevristična.
Viri:
Nastja Mulej, Edward de Bono: Resnica je odlična, a ni dovolj. Delo (Ona) 14.2.2012: 12-16.
D. H. Pink, Zagon. Videotop, Maribor, 2011.
http://www.debonosociety.com/
http://www.edwdebono.com/