Narativni biografski intervju (NBI) ali
pripovedovalni intervju je pripovedovanje vprašanca o poteku njegovega
življenja na pobudo in v prisotnosti spraševalca-raziskovalca. Nemški viri
pripisujejo avtorstvo te metode Fritzu Schützeju, ki je najprej uporabljal
termin "narativni intervju" pri raziskovanju političnih struktur in
ga kasneje spremenil v "narativno biografski intervju" kot osrednji
pojem biografskega raziskovanja (Schütze 1983; po Mey&Mruck 2010; gl. tudi
Brandstädter 2006).
V socialnem delu bomo tovrstne pripovedi
želeli slišati od uporabnikov in socialnih delavcev samih. Zanima nas, kako je
potekalo do sedaj življenje telesno oviranega človeka, slepega, kronično
bolnega, duševnega bolnika, alkoholika, matere samohranilke, brezdomca itd. Zanima
nas življenje svojca prizadete osebe. Zanima pa nas tudi življenje socialne
delavke, ki se je pred kratkim upokojila, medsebojni vplivi poklicnega in
zasebnega življenja. Zanimalo nas bo, kako ljudje obvladujejo življenjske
izzive; kako doživljajo delo institucij ipd. Zanimale nas bodo življenjske
"trajektorije", krivulje, ki kažejo življenjske vzpone in padce,
širjenje ali ožanje življenjskega prostora in bogastva doživljanja in
dejavniki, ki vplivajo na tak ali drugačen potek. Iz teh pripovedi se hočemo
učiti, da bi bolje delali.
Narativni biografski intervju izhaja iz
predpostavke ali domneve o homologiji (mesebojnem ustrezanju,
vzporednosti) doživetega in pripovedovanega. Imamo torej opraviti s tremi ali
štirimi ravnmi: dejanskim dogajanjem, doživljanjem tega dogajanja in spominskim
obnavljanjem ter pripovedovanjem o tem doživljanju.
1. Odnos med dejanskim
dogajanjem in doživljanjem tega dogajanja. - Dejansko dogajanje
("stvar po sebi") nam ni dostopno, tudi pripovedovalcu ni dostopno,
požrl ga je čas. Tudi ko se je dogajalo, nam je bilo dostopno samo prek zavesti
o njem, zavesti enega ali več ljudi, na rašomonski način, prek njegovega
pogleda. Dostopna nam je zavest o tem dogajanju. Zgodovinar je
v nekoliko drugačnem položaju. Zgodovinarja zanima, kaj se je dejansko
dogajalo. Svojo pripoved konstruira iz več pripovedi drugih in zapisov
(dokumentov), ki nimajo značaja pripovedi, ampak so materialne sledi preteklih
dogodkov. Zgodovinsko pripoved o tem konstruira po metodah svoje stroke, med
katerimi je tudi biografska pripoved (ustna zgodovina, memoari), a ne samo ta.
Primerja več pripovedi, preverja njihovo verodostojnost s pisnimi viri,
sočasnimi uradnimi dokumenti, časopisnimi poročili ipd. hoteč rekonstruirati (v
kulturni zavesti) dejansko dogajanje. Išče skladnost med pripovedmi, med dokumenti in pripovedmi itd. V drugih humanističnih vedah, tudi v
socialnem delu, ta motiv raziskovanja ni v ospredju. Zadovoljimo se s tem, da
ugotavljamo vsebino zavesti (in druge značilnosti zavedanja), ne da bi
preverjali, v kolikšni meri odslikava predpostavljeno resničnost. Biografski
intervju v socialnem delu praviloma ni namenjen preverjanju verodostojnosti
izjav in ugotavljanju "resničnosti" navedb. To, česar se človek
zaveda, je dovolj vredno izhodišče raziskave. Vendar vemo, da so ljudje
različno občutljivi in dojemljivi; da je njihovo doživljanje bolj ali manj
bogato; da so že v trenutku doživljanja lahko pod vplivom različnih dejavnikov,
ki zmanjšujejo njihovo dojemljivost za trenutno dogajanje. Najbolj očitni taki
dejavniki so tisti, ki otopijo ali "premaknejo" (umetno
intenzivirajo) doživljanje.
2. Odnos med preteklim
doživljanjem in sedanjim spominskim obnavljanjem tega doživljanja. -
Od dejansko doživetega v preteklosti do spominsko obnovljenega v sedanjosti je
precejšen prepad. Česa se spominjam? Spominjanje (priklic
ali rekolekcija) je povrženo številnim dejavnikom, ki preoblikujejo prvotno zavedanje doživljanja. Ljudje smo različno
sposobni že apercepcije (dojemanja) in izražanja lastnega doživljanja v
trenutku dogajanja, še bolj pa spominskega shranjevanja (retencije) in
obnavljanja (rekolekcije). Ta dva procesa sta odvisna od osnovne spominske
kapacitete, ki je pri različnih ljudeh večja ali manjša že v mladosti in ki se
s starostjo manjša. Podložna sta potlačevanju vsebin (represiji, Verdrängung),
ki ogrožajo jaz, in drugim dejavnikom, ki vplivajo na jasnost doživljanja,
zapomnenje in priklic zapomnjenega.
Nekaj povsem izjemnega so v tem oziru spominski
zapisi znamenitega Slovenca, akademika prof. dr. Milana Vidmarja, enega
največjih šahovskih mojstrov 20. stol. in pomembnega strokovnjaka na področju
elektrotehnike svojega časa. V svojih Spominih,
v dveh delih, ki obsegata skupaj 673 strani (2. izdaja, 2018) piše:
»Bralca bo nedvomno zanimalo, od kod imam točne podatke o
trenutkih, v katerih sem doživel to ali ono, od kod imam datum za vsak svoj
važni življenjski dogodek. Seveda bo marsikdo predpostavljal, da sem si skozi
leta zapisoval, kar se mi je zdelo važno, da sem vodil dnevnik. V resnici pa
nisem nikoli, razen v zgodnjih gimnazijskih letih, imel dnevnika in nikoli
skozi vsa desetletja svojega življenja, nisem nikjer pismeno pribijal, kar bi
bilo za memoare važno.« Ko so ga nagovarjali, naj napiše spomine, je pomemben
znanec ugotavljal zanj, da ima izreden spomin, brat Josip pa je napovedoval, da
se bo zgodnejših dogodkov spomnil, kasnejših pa le megleno. »V resnici pa je
bilo tako, da sem se med pisanjem te knjige znova in znova čudil, ko sem
odgrinjal doživljaje, kako mi stopajo, odgrnjeni, v ostri svetlobi pred oči,
kako mi spomin nikjer ne dela neprilik.« (op. cit. str. 11)
Večina ljudi ima s spominjanjem večje
težave; je pa res, da pripovedovanje obudi spomine na dogodke, za katere
mislimo, da smo jih že davno pozabili.
3. Odnos med spominsko
obnovljenim in pripovedovanim. - Kljub vsem dejavnikom, ki
zmanjšujejo popolnost spominjanja prvotno doživetega, se nekateri ljudje
presenetljivo dobro spominjajo svoje preteklosti. Vendar je od spominjanja do
pripovedi tudi korak, ki preoblikuje spomin v pripoved. Pripoved je odvisna od
pripovedovalčeve sposobnosti pripovedovanja. Nekateri svoje misli lažje
oblikujejo in izražajo kot drugi. Nekateri imajo smisel za dramatiziranje, za
literarno oblikovanje pripovedi. Na pripoved vplivajo tudi aktualni interesi
pripovedovalca, ki so odvisni od konkretne intervjujske situacije ter statusa
in vloge spraševalca (prikrivanje, olepševanje ipd.) oziroma institucije, v
imenu katere nastopa.
V splošnem velja, da so te pripovedi le
bolj ali manj verne besedne reprodukcije dejanskega doživljanja v času, ko se
je le-to dogajalo. Morda samo ljudje z izrednimi sposobnostmi in notranje
uravnovešeni lahko dokaj verno pripovedujejo o svojem preteklem življenju. Pri
drugih lahko računamo na pomembna izkrivljanja, ne toliko po vplivom trenutnih
interesov kot pod vplivom notranje psihične dinamike. Zato bi pravzaprav ne
smeli videti kaj dosti koristi od spraševanja ljudi po besednem obnavljanju
njihovih življenj, če ne bi veljalo tudi neko drugo dejstvo. Tisto, o čemer
pripovedujejo, je minilo; ostal je le spomin in pripoved o preživetem; to je
edino "dejstvo", ki nam je na voljo. Je edino, kar je na voljo tudi
pripovedovalcu. Človek uravnava svoje življenje na osnovi svoje trenutne zavesti o
preteklosti in sedanjosti, ne na osnovi tega, kar se je nekoč dejansko
dogajalo. Če se ima kdo za vojnega junaka, je to tisto, kar
določa njegovo sedanjo samozavest, ne dejansko preteklo dogajanje, v katerem se
morda sploh ni izkazal kot junak. Velja "Thomasov teorem": Kadar oseba definira neko situacijo
kot realno, je ta situacija realna po svojih posledicah. Konstruirana
resničnost deluje. Delež "konstrukcije" ali "stopnja
homolognosti" med dejansko doživetim in po spominu obnovljenem in pripovedovanem
je lahko večji ali manjši. Stopnja verodostojnosti, kar je drug naziv za
homolognost je večja ali manjša. Pripovedi ljudi o njihovih življenjih nas
torej zanimajo predvsem kot njihov pogled na njihovo življenje, redkeje kot prispevek
k rekonstrukciji dejanskih dogodkov. Zanima nas subjektivna resnica, ne
objektivna. Dopuščamo pa, kar sledi že iz omembe zgodovinopisja, da so nekateri
postopki obnavljanja »resničnih dogodkov«
bližje načelno v popolnosti nedostopni »resničnosti« kot drugi. Ali drugače:
nekateri subjektivni pogledi so bolj objektivni kot drugi, čeprav so še vedno
zgolj »pogled« ali »zavest« o resničnosti.
Kriteriji dobre pripovedi. - Kakšno je dobro pripovedno gradivo?
Kakšna je - z vidika raziskovalca - dobra pripoved? Pripoved je dobra, če je
verodostojna, čim bolj popolna, bogata podrobnosti, razmišljujoča; obsega opis
konteksta ne le lastno doživljanje, z jasno omejenimi epizodami, z jasnimi
prehodi ali prelomnicami, dramaturško zgradbo in če je prepričljiva. Pripoved
je verodostojna, če kolikor mogoče zvesto odraža prvotno doživljanje
dogodkov in notranjih stanj; če je avtentična, pristna, nepotvorjena. Je tembolj verodostojna čim bolj se ujema s pripovedmi drugih o istih rečeh, z opazovanji, dokumenti itd. Je popolna, če v njej ni večjih praznin, izpuščenih obdobij ali vidikov
življenja. Življenje se odvija v času, na časovni osi in na različnih področjih
notranjega doživljanja in zunanjih dogodkov in odnosov. Popolna je zgodba, ki
zajame vse te dimenzije. Zgodba je dobra, zanimiva in prepričljiva, če vsebuje
veliko podrobnosti, opisov situacij in dejanj. Je razmišljujoča, če
pripovedovalec ne samo opisuje dogodke in doživljanje, ampak jih tudi
komentira in o njih razmišlja, medtem ko pripoveduje. Dobra pripoved opisuje
kontekst dogajanja in širše družbene okoliščine individualne zgodbe. V njej
lahko razločimo posamezne epizode, ki so dobro omejene in same v sebi
zaključene. Omejujejo jih jasne prelomnice ali prehodi. Skratka, dobra pripoved
o lastnem življenju je pristna, primerno obsežna, gosto stkana in prepričljiva.
V socialnem delu se bomo pogosto
pogovarjali z ljudmi, katerih pripovedi zaradi oviranosti pripovedovalca ne
bodo utrezale temu idealu "dobre" pripovedi, idealu z vidika
družboslovnega raziskovanja. Pripovedovanje življenjske zgodbe ima v takih
primerih poudarjeno drugo funkcijo, ne le raziskovalne. Omogoča pripovedovalcu,
da ustvari pregled lastnega življenja in doživi sprejetost pri socialnem
delavcu. (O tem več v Zaviršek, Zorn, Videmšek 2002: 232 nasl.)
Psihološka dinamika intervjuja. Zaželen izid intervjuja je torej
bogata, diferencirana, avtentična pripoved, izpoved ali komentar. Dejanski izid
variira od omenjene bogate oblike do skromnega, nediferenciranega in zadržanega
izida. Kakšen bo izid intervjuja je odvisno od razmerja med dvema spremenljivkama
- če nekoliko poenostavimo - med težnjo "povedati" in težnjo "ne
povedati". V števcu razmerja sta želja in pripravljenost povedati svojo
zgodbo, izraziti svoje mnenje; v imenovalcu pa odpor do razkrivanja in bojazen
pred izgubo ugleda ali samospoštovanja. Ljudje v splošnem radi govorimo o sebi
ali izražamo svoja mnenja. Taki izrazi nam pomenijo samopotrditev in družbeno
potrditev posameznika. Celo o svojih pomanjkljivostih, napakah in
"grehih" spregovorimo in se tako razbremenimo občutkov krivde oziroma
doživimo, da smo sprejeti, taki kot smo. Pravijo celo, da se v večini primerov
zločinci sami izdajo, ker neprevidno pripovedujejo ali namigujejo o svojem
dejanju. Po drugi strani pa se bojimo izpostaviti, da si ne bi zapravili ugleda
in sprejetosti med drugimi in samospoštovanja in ostali z občutkom
"praznih rok", ker smo nekomu zaupali svoja intimna doživetja, on pa
se je na našo pripoved odzval drugače, kot smo pričakovali in jo drugače
uporabil. Neprimerno je, če raziskovalec ocenjuje vprašanca ali moralizira o
njegovi pripovedi. Osnovni pogoj, da se sogovornik odpre, je občutje varnosti
in zaupanja. Če uspemo ustvariti tako vzdušje, da se bo sogovornik počutil
varnega in sprejetega; če bo dobil občutek, da nam lahko zaupa, bomo dobili
dobro pripoved. Ob tem je vendarle treba poudariti, da ima intervjuvanec lahko
pretirana pričakovanja do spraševalca kot do zaupne osebe (doživljanje
transfera) in mu zaupa več, kot bi sicer osebi, ki ne spada v njegov intimni
krog. Ko pripovedovalec svoje življenjske zgodbe potem doživi, da spraševalec
njegovo zgodbo "odnese" in jo morda objavi, čeprav anonimno, dobi
občutek, da je ogoljufan, zlorabljen. Zato je nadvse pomembno, kako spraševalec
v začetni fazi pogovora vprašancu pojasni namen pogovora in nadaljnjo usodo zaupane
pripovedi.
Odnosno-komunikacijski vidik
intervjuja. Vsako
sporočilo ima štiri vidike: stvaren opis, osebno izpoved, komentar odnosa in
poziv k ravnanju (gl. post Komunikacijski kvadrat). To pomeni, da v
življenjepisni pripovedi oseba delno stvarno opisuje dogodke in doživljanje, se
hkrati izpoveduje, nadalje izraža svoje počutje v odnosu s spraševalcem ali
mnenje o tem odnosu in poziva k določenemu dejanju ali zadržanju. Za naš namen
lahko združimo prva dva in druga dva načina: oseba, ki pripoveduje, opisuje
stvarno dogajanje in svoje doživljanje, poleg tega pa skuša s tem nekaj doseči,
se pokazati v določeni luči in nekaj pridobiti. Pri tem ne mislimo samo, da
skuša pridobiti kake materialne koristi. Morda ji gre zgolj za naklonjenost in
razumevanje. Prav na področju socialnega dela je ta težnja lahko bolj izrazita
kot v kakem drugem okolju, posebno še, če gre za biografsko pripoved v
kontekstu urejanja kake druge zadeve s socialno delavko. Zato je dobro
razmejiti ti dve področji. V splošnem pa je v vsakem primeru dobro razlikovati
stvarne opise od interesnega prikazovanja položaja. Poleg tega, da na
usmerjenost na stvarno ali interesno pripovedovanje vpliva kontekst, so
nekateri ljudje osebnostno bolj nagnjeni k opisovanju resničnosti, drugi pa k
zagovarjanju ali uveljavljanju svojega interesa in pri tem izkrivljajo dejansko
stanje. Tako bo ta ali oni poudarjal svoje zasluge, da bi si pridobil
spoštovanje, ali pa obratno, svoje zasluge podcenjeval, a na ta način dosegel
pri sogovorniku dvojno pohvalo: da je (pretirano) skromen in da je, seveda,
zaslužen. V obeh primerih ni svojih zaslug opisal stvarno, nepristransko.
Pri pripovedovanju življenjske zgodbe
lahko "med vrsticami" razberemo, kako govorec dojema odnos s
socialno delavko, ki ji pripoveduje svojo zgodbo. Najvažnejši je vidik
zaupanja: pripovedovalec se lahko vede in govori tako, da sklepamo, da nam
zaupa, ali pa se vede bolj ali manj nezaupljivo. Temu bomo prilagodili svojo
držo med pogovorom. Drugi vidik tiče njegovega doživljanja statusne
razlike med njim in socialno delavko. Čuti se lahko podrejenega in
dojema socialno delavko kot formalno nadrejeno, uradno predstavnico oblasti, ki
se ji mora podrediti, jo ubogati. Socialna delavka je dejansko, kadar dela po
upravnem postopku, predstavnica zakona, ki ga mora spoštovati in uveljaviti.
Zato uporabnik ravna razumno in stvarnosti ustrezno, če se taki, iz zakona
izhajajoči zahtevi, podredi. Tako ravnanje je dobro razlikovati od vnaprejšnje
osebnostne pripravljenosti podrediti se tistemu, ki ga dojemamo kot
"višjega", "močnejšega". Ne redko srečamo nasprotno
razpoložene uporabnike, ki na "socialo" in "socialce"
gledajo zviška, posebno še, če imajo kakšne "zveze". V takem primeru
bomo morda v uporabnikovi pripovedi o njegovih preteklih doživetjih zaznali indirektno
izraženo grožnjo s sodiščem, advokatom ipd. Ali pa bomo zaznali manipulativno
nagnjenje, to je, pripravljenost izigrati dogovore. V naslednjem, tretjem,
primeru pa bomo zaznali pripravljenost stopiti v enakopraven odnos;
pripravljenost na pogovor, pogajanje in dogovor.
Če se biografski intervju povezuje s
siceršnjim urejanjem zadev v ustanovi, je pomembno prepoznati med vrsticami
izrečeni "apel", poziv zgodbe. Nekaj primerov:
- IZPOVED: "Sprejmite me! Upoštevajte
me!"
- OPRAVIČEVANJE: "Nisem kriv!"
- OBTOŽEVANJE: "Drugi so krivi!"
- NEMOČ, PROŠNJA ZA POMOČ: "Ne morem
več. Pomagajte mi!"
- ZAHTEVA: "Dajte mi! Ugodite mi! To
je moja pravica!"
Faze NBI. - Običajno navajajo štiri faze: 1. fazo dogovora o sodelovanju, 2. fazo proste pripovedi, 3. fazo dopolnjevanja s spraševanjem in 4. fazo povzemanja in zaključevanja.
1. faza dogovora o sodelovanju. - Ta faza ne poteka dosti drugače
kot sicer prvo srečanje z udeleženimi v problemu pri socialnem delu sploh. Njen
namen je sogovornika pridobiti za sodelovanje in skleniti z njim delovni
dogovor. Raziskovalec se predstavi, predstavi projekt, katerega del je
intervju, njegov namen, pomen sogovornikovega sodelovanja in prosi sogovornika
za sodelovanje. Pove, kaj je tema pogovora in zagotovi diskretnost in
anonimnost in predlaga časovni okvir intervjuja. Če sogovornik pristane na
sodelovanje, raziskovalec ponovi obveznosti enega in drugega sodelujočega.
Recimo takole:
"Sem N. N., socialni delavec tu na
csd. Izvajamo raziskavo o tem, kako živijo ljudje z vašo vrsto kronične bolezni.
Nameravamo se pogovarjati o tem z več prizadetimi ljudmi. Radi bi zvedeli čim
več o tem, kako je potekalo vaše življenje od začetka do danes, da bi lahko
priporočili smernice za delo socialnih delavk in delavcev v bodoče. Zelo radi
bi videli, da bi tudi vi sodelovali. Za nas je to zelo pomembno. Vaš naslov smo
dobili od patronažne sestre, ki ste ji dovolili, da nam ga posreduje. Če
dovolite, bi se celoten najin pogovor snemal, in bi ga kasneje prepisali. Najin
pogovor je popolnoma zaupen in anonimen. To pomeni, da vaše ime ne bo zapisano
na prepisu pogovora in da nikomur ne bom povedal, čigav je zapis pogovora.
Govorite lahko popolnoma odkrito. Mene obvezuje k molčečnosti poklicna etika.
Vašo pripoved bomo potem objavili v raziskovalnem poročilu brez navedbe vašega
imena. Se strinjate s tem? Predlagam, da bi se po današnjem pogovoru dobila še
enkrat, da dopolniva in pregledava pripoved. Se strinjate s tem?" Če
sogovornik omahuje, prisluhnemo, kaj ga moti in ponovno pojasnimo. Če postavlja
pogoje, se pogajamo. Ne silimo in pogovarjamo se kot enak z enakim. Če
sogovornik pristane, nadaljujemo: "Prosim vas, da mi opišete svoje
življenje od začetka, kolikor se spomnite."
2. faza
proste pripovedi. - Potem pustimo, da sogovornik prosto pripoveduje in ga
ne prekinjamo z vprašanji, razen če česa nismo dobro slišali ali razumeli. Med
njegovim pripovedovanjem zavzamemo držo pozornega poslušanja (osnovna
"tehnika" pogovora v socialnem delu). To pomeni, da pozorno
spremljamo pripoved, tako da ves čas razumemo, kaj pripoveduje in sogovorniku
tudi z mimiko in pritrjevanjem sporočamo, da spremljamo pripoved in da ga
razumemo. Po potrebi ponovimo, kako smo razumeli, da bi preverili, če razumemo
prav. Če sogovornik tekoče govori, ga ne prekinjamo. V tej fazi ne zastavljamo
poglobitvenih vprašanj.
3. faza dopolnjevanja s spraševanjem. - Če smo pozorno spremljali
pripoved, smo tudi opazili, da je sogovornik preskočil kako obdobje, temo ali
področje; da se je bolj razgovoril o določenih temah in manj o drugih. Z
dodatnimi vprašanji ga spodbudimo, da več pove o teh obobjih ali temah.
Opazili smo tudi neskladja in protislovja v njegovi pripovedi. Povemo, kako smo
razumeli njegovo pripoved in ga pozovemo, da razjasni, kar je nejasno ali
protislovno. Če smo zaslutili, da se ogiba kake teme, ga povprašamo o tem,
vendar ne vztrajamo, če vidimo, da o tem nerad govori. Pozorni smo na to, kaj
se pripovedovalcu zdi v njegovem življenju zanimivo in kaj nezanimivo ali
dolgočasno; spodbudimo ga, da pove kaj tudi o bolj dolgočasni plati svojega
življenja. Nikakor ne ocenjujemo njegovih dejanj in mišljenja; ne kritiziramo
in ne moraliziramo. Če nas direktno izzove, npr. z vprašanjem: "kaj
pa vi mislite o tem", pošteno povemo, da mislimo drugače kot on (če je
tako), da pa razumemo, zakaj tako misli, kot je povedal. "V vašem položaju bi mogoče tudi jaz mislil tako kot vi."
4. faza povzemanja in zaključevanja. - Ko se bliža konec za intervju
predvidenega časa, povzamemo, kako smo razumeli njegovo zgodbo. Lahko
poudarimo, kaj smo dojeli kot zanj pomembne dogodke in kaj so mu pomenili. Čim bolj
zvesto se držimo njegovih besed, ne vnašamo svojih pogledov, a intoniramo
pozitivno. Sogovornik mora oditi z občutkom, da je bil razumljen, in da smo ga
kot osebo sprejeli ne glede na to, da nam je morda govoril o dejanjih, ki jih
ne odobravamo, ali izražal mnenja, ki so drugačna od naših. Dogovorimo se za
avtorizacijo prepisa intervjuja. Ni nujno, da bi bila avtorizacija formalna, s
podpisom (če pogovor ni del uradnega postopka v ustanovi); dovolj je, če
vprašanec izjavi, da smo njegovo pripoved verno zapisali. Poročilo o raziskavi,
katere del sta zapis in analiza intervjuja, lahko prav tako damo v branje
intervjuvanemu, da ga potrdi v smislu uporabniške verifikacije.
Analiza pripovedi. - Kaj nas zanima pri zgodbi?
Pripoved lahko analiziramo vsebinsko in formalno. Pri vsebinski analizi odgovarjamo na vprašanje, kaj je vsebina
pripovedi. Odkrivamo teme pripovedi (tematska analiza) in konstruiramo pomembne
pojme. Z vidika socialnega dela je pomembno odkriti in opisati načine
obvladovanja življenjskih izzivov in ugotoviti pomen pripovedovanja življenjske
zgodbe za sogovornika.
Pri analizi smo pozorni na naslednje
pojave: a. na pripovedovalčeve komentarje lastnega življenjskega poteka
(teoretske trditve); b. na konstrukcijo konteksta, to je sočasnega dogajanja,
ki je spremljalo posameznikovo življenje. Opisovanje konteksta pojasnjuje
dejanja pripovedovalca, jih olepša ali upraviči; c. na spominske izpade ali
bledenje spomina, na določena obdobja življenja in opustitve pomembnih faz v
pripovedi. To se lahko zgodi zaradi aktualne situacije intervjuja in pripovedovalčevega
interesa; d. Navajanje razlogov ali upravičevanje preteklih dejanj, s čimer
pripovedovalec brani samopodobo in samospoštovanje; e. na področja življenja
ali dejanja, o katerih lahko govori, in na tista, ki bi jih raje ohranil skrita;
na teme, ki jih ima za zanimive in one, ki se mu zde dolgočasne. Že med
pogovorom ga spodbujamo, da pripoveduje o obeh. f. Življenjski nauk. Ob koncu
pripovedi se lahko pojavi ocena preteklosti, ki povezuje pretekla doživetja s
sedanjostjo in nakazuje usmeritev v prihodnosti. Kadar je pripovedovalni
biografski intervju del delovnega odnosa v SD, lahko socialna delavka pomaga
sogovorniku povzeti pretekle izkušnje, da sogovornik opravi s preteklostjo in
se obrne v prihodnost.
V analizi izrišemo in interpretiramo
življenjsko črto (trajektorijo) glede na posamezna področja življenja (kariera,
zdravje, socialna mreža ipd.). Trajektorija je črta, ki jo narišemo v
koordinatni sistem, v katerem je na abscisni osi čas (leta), na ordinatni pa
kvantitativna mera uspešnosti na posameznem področju (stopnja dosežene
izobrazbe po letih, dohodek, število oseb v socialni mreži, zdravstveno stanje
ipd.). V življenjski pripovedi razločimo posamezna obdobja (periodizacija); točke,
ki pomenijo mejnike obdobja ali prehode med njimi. Označimo obdobja ali
trenutke posebnih obremenitev (bolezni, konflikti). Ugotovimo, kakšna je bila
pomembnost posameznih področij življenja (družina, dom, služba, šport ipd.) za
vprašanca; katere osebe so odigrale pomembno vlogo v njegovem življenju, naj bo
ta pozitivna ali negativna. Opišemo njegovo socialno mrežo, njegov položaj v
skupinah in organizacijah, konflikte z drugimi v družini, sorodstvu, službi
ipd. Kot socialni delavci bomo posebno pozorni na načine obvladovanja
življenjskih obremenitev; na posledice obremenitev in pomembne življenjske
izkušnje. Opišemo pomembnejše spremembe in zasuke v življenju. Zanima nas, kako
se je oblikovala človekova samopodoba; s kakšnimi notranjimi spopadi se je
soočal. Nazadnje nas bo zanimalo, kako gleda na smiselnost svojega življenja; v
čem vidi njegov smisel in kako ocenjuje svoje življenje kot celoto. Življenjsko
zgodbo lahko analiziramo s katerega koli teoretičnega vidika, npr. kot diskurz;
iščemo načine tolmačenja ali razumevanja lastne zgodbe (hermenevtični vidik)
ipd.
Formalna
analiza odgovarja na
vprašanje o oblikovnih značilnostih pripovedi (kako je govoril). To so
značilnosti, ki smo jih omenili, ko smo naštevali kriterije dobre pripovedi in
tičejo verodostojnosti, obsega, podrobnosti, širine, členjenosti in
prepričljivosti. Je govoril gladko ali z zatikanjem, preskakovanjem, zgoščanjem,
redčenjem, lahkotno ali premišljeno, zaupljivo ali sumnjičavo, energično ali letargično,
čustveno-hladno.
Rekonstrukcija biografije. - Celovit pogled na narativni
biografski intervju in njegovo analizo, pogled, pri katerem so upoštevani vsi
elementi, poleg tega tudi zavest o kontekstu, pokaže, da pri tem intervjuju ne
gre le za to, da raziskovalec dobi gradivo za svoje analize,
ampak da je celoten postopek dogodek v življenju osebe, ki
pripoveduje o svojem življenju. Narativni biografski intervju z analizo vred,
ki se sporoči intervjuvanemu, je proces rekonstrukcije njegove biografije kot
pripovedi o njegovem življenju. Raziskovalčeve intervencije (dodatna
vprašanja), povzemanje, branje in verifikacija zapisa intervjuja in predstavitev
končne analize (v smislu uporabniške verifikacije) so vse dejanja, ki vplivajo
na pripoved bodisi medtem ko se odvija bodisi po tem, po prebranem zapisu in
analizi. Intervjuvanec pod vplivom teh dejanj in dogodkov spremeni svoj pogled
na svojo pripoved in življenje - pride do rekonstrukcije
biografije. Če je bil izpolnjen pogoj zaupanja in pristnosti pri obeh
sodelujočih, raziskovalcu in uporabniku, deluje ta rekonstrukcija v smeri
jasnejšega definiranja življenja in okrepitve njegove smiselnosti.
ViriDarja Zaviršek, Jelka Zorn, Petra Videmšek (2002). Inovativne metode v socialnem delu. Skripta. Študentska založba, Ljubljana.
Milan Vidmar (2018; /1962/). Spomini I in II. Univerza v Ljubljani in dr. Ljubljana.
Ni komentarjev:
Objavite komentar