Človekov odnos s psom

 Pomen človekovega odnosa s psom za posameznika

Poskusna teorija

Benjamin Bušelič

Seminarska naloga. Predmet: Kvalitativno raziskovanje v psihologiji. Študijsko leto: 2019/2020 Fakulteta za psihoterapevtsko znanost Univerze Sigmunda Freuda v Ljubljani


V odvisnosti od različnih zunanjih okoliščin (konteksta) kot tudi od lastnosti človeka (lastnika) in živali (gojenca-posvojenca: pasma, videz, značaj) pride do izbire in posvojitve psa po avtonomni odločitvi ali po sprijaznjenju. V obeh primerih se začne proces, ki vodi do ujemanja ali neujemanja med lastnikom in posvojencem. K ujemanju prispeva predvsem šolanje, vzgoja oziroma dresura psa. Ujemanje je na razponu od povsem funkcionalnega, pri katerem je pes le orodje za izvajanje določenih nalog (varovanje, lov, odkrivanje itd.) do izrazito emocionalnega. Pri slednjem je pes le objekt afekcije ("počlovečenje"). Razvije se obojestranska navezanost in domnevno obojestranska empatija. V večini primerov se obe vrsti ujemanja kombinirata. Pri neujemanju pride do zanemarjanja živali, nasilnega ravnanja, vse do zapustitve ali uničenja živali.


Pregled problematike

Ljudje kot vrsta že dolgo let živimo v organizirani družbi, kjer ima vsak posameznik svojo vlogo, svoje naloge in svoje cilje.  Prav tako so v veliki meri del te družbe domače živali, ki so del življenj mnogih posameznikov. Kot primer lahko pogledamo število udomačenih psov, po svetu.  Že samo v Združenih Državah Amerike je 83 milijonov teh psov, v Kanadi 6 milijonov, zahodna Evropa 43 milijonov, Argentina 6.5 milijonov, Brazilija 30 milijonov, Avstralija 4 milijonov in v Aziji se predvideva, da živi približno 110 milijonov udomačenih psov.  Ko pogledamo številke še po ostalih državah in kontinentih sveta pridemo do končne številke, ki je okoli 525 milijonov. Torej nas kot družbo, kot posameznike ene vrste, spremlja 525 milijonov psov, ki so predstavniki druge vrste. Seveda psi niso edine domače živali, vendar se seminarska naloga v nadaljevanju navezuje večinoma na njih. Simbioza med ljudmi in drugimi živalskimi vrstami se je začela dolgo let nazaj, natančneje približno 15 000 let, ko je bila zadnja ledena doba na vrhuncu, kar je povzročilo otežen dostop ljudi do hrane. Prva živalska vrsta, ki je bila udomačena in iz katere so se kasneje razvili tudi psi, je bil volk (Canis lupus). Udomačevanju volkov je sledilo udomačevanje prašičev, v Vzhodni Aziji približno 8000 let nazaj, konjev 5000 let nazaj v Centralni Aziji, medtem ko so bile kokoši (Jugovzhodna Azija) in mačke (Egipt) udomačene pred okoli 4000 leti.  Pomembno je omeniti, da se je vrsta canis lupus kasneje popolnoma udomačila in postala canis lupus familiaris, kar je povzročilo hitre spremembe v ekologiji, evoluciji in demografskih značilnostih tako ljudi kot ostalih vrst živali. Tesno povezovanje psov z ljudmi je psom omogočilo, da so močno vplivali na zgodnjo človeško zgodovino in sam razvoj civilizacije, kot jo poznamo danes.  Vloge, ki jih psi zavzemajo v vsakdanjem življenju, so tako nadvse različne. Psi tako opravljajo naloge, kot je reševanje ljudi, vodenje ljudi, preiskovanje drog, iskanje eksplozivnih teles; med njimi so policijski psi, psi za iskanje termitov ali celo raka.  Vse te naloge so lahko s strani psa opravljene uspešno v konkurenci z najnovejšo tehnologijo. Prav tako so psi del človeške zabave in so ključni del določenih športov. Pri vsem tem se je pomembno zavedati, da gre pri teh specializacijah psov točno za to, za specializacijo, saj pes, ki je na primer izučen v  vodenju slepega človeka po ulici, ni nujno sposoben reševanja človeka iz mrzle vode.

Raziskave so prav tako pokazale, da se je pri psih, ki so lahko izjemo odvisni od človekovih navodil (npr. psi vodniki), pojavila inhibicija sposobnosti reševanja problemov in samostojnosti v trenutkih, ko je lastnik oddaljen.  Prav tako se je izkazalo, da so nekatere pasme bolj primerne za opravljanje določenih nalog, za katere so bile specializirane v svojem razvoju.  To prav tako pomeni, da je dobro, da se posameznik pred posvojitvijo psa, četudi je namenjen samo za hišnega ljubljenčka, pozanima o pasmi, ki bi najbolj ustrezala njegovemu gospodinjstvu, saj lahko že sama pasma močno napoveduje, kakšen karakter bo imel pes in katere lastnosti bodo pri njemu prednjačile. Žal moramo sprejeti spoznanje, da so psi kljub udomačenosti vendarle živali, ki jih še vedno ne razumemo popolnoma. Zaradi velikega števila psov na svetu raste tudi število pasjih napadov.  »Človečna družba Združenih držav« (The Humane Society of the United States) predvideva, da je na leto približno 2 odstotka ljudi doživelo pasji ugriz, kar pomeni približno 6 milijonov ljudi. Žal je od teh šestih milijonov ugrizov približno 10 do 20 tudi usodnih. Ljudje smo kljub tesni povezanosti s psi namenili izredno malo pozornosti znanstvenim raziskavam, ki bi razložile, zakaj so psi tako uspešni v človeškem okolju in kaj je tisto, kar jim to omogoča.  Razloge za karakterno obnašanje psov lahko tako iščemo na dveh različnih ravneh.  Prvi so ontogenetski vzroki, ki so posledica dolge zgodovine nepredvidljivih krepitev, ki jih vsak posamezen pes, ki je del človeške družbe, doživi v svojem življenju. Drugi, ki je sicer malo manj pomemben, pa je filogenetski vpliv na vedenje, ki izvira iz evolucijske zgodovine psov.  Filogenetika psov je na svoj način izredno zanimiva, saj je treba razumeti, da smo z udomačevanjem ljudje prevzeli vlogo naravne selekcije in smo tako odgovorni za ogromno število različnih vrst, ki obstajajo dandanes.  Raziskave so dokazale tudi, da je človeška izbira zaželenih fizičnih in vedenjskih lastnosti vodila do mnogih sprememb v socialnem vedenju psov.  Nekateri znanstveniki s tem razlagajo tudi nagnjenost psov k socialnosti človeške interakcije. To se imenuje konvergentna evolucija, kjer sta bili dve gensko ločeni vrsti oblikovani s podobnimi selektivnimi pritiski.

Torej, kakorkoli pogledamo, ne moremo zanikati vpliva genov na vedenje udomačenega psa, vendar pa ima individualna okolijska zgodovina ogromno vlogo pri oblikovanju vedenja posameznega psa.  Psi največkrat vstopajo v človeško okolje kot mladiči in so že od samega začetka popolnoma odvisni od svojih človeških skrbnikov.  Iz tega je razvidno, da bo velika večina ojačitev, ki jim bo pes izpostavljen v svojem življenju, direktno ali indirektno kontrolirana s strani ljudi.  To lahko deloma primerjamo s človeškim otrokom. Ta je v otroštvu prav tako popolnoma odvisen od odraslih. Ta podobnost  med otroki in psi bi lahko deloma opisala podobnosti v občutljivosti na človeške socialne dražljaje. Ta podobnost pa dokaj kmalu izzveni, saj se, za razliko od otrok, psi nikoli ne osamosvojijo in ostanejo odvisni od ljudi in se na njih zanašajo glede hrane, vode in tudi kontakta. To posledično pomeni, da so vse temeljne potrebe, pomembne za preživetje psa, odvisne od človeka; pasji dostop do le teh je odvisen od njihovega primernega vedenja v človeškem okolju. Pasji mladiči prav tako izkazujejo vedenje, povezano z odvisnostjo od drugega posameznika.  Primer tega je pasji mladič, ki sedi ob prazni skledi hrane.  Če bo mladič začel jokati, bo imel večjo možnost, da bo prišel do hrane, kot če bo poizkusil hrano poiskati sam.  Podobno je tudi pri opravljanju male in velike potrebe, saj bo pes, ki se postavi pred vrata ali prinese povodec, ko začuti to potrebo, pohvaljen, pes, ki pa bi uriniral znotraj hiše ali stanovanja, bi bil izpostavljen kritiki in negativni sankciji.  To se ne bi izražalo le na ‘’človeški’’ način v smislu hvaljenja ali graje ampak tudi na ‘’živalski’’ način, saj bi pes v zunanjem okolju lahko mirno označil svoj teritorij, medtem ko bi bil njegov vonj znotraj hiše odstranjen s strani človeka, ki bi urin počistil.  Posledično je preživetje psa odvisno od njegove sposobnosti prepoznavanja človeških socialnih signalov, tako manjših v obliki telesne govorice, ki lahko spodbuja ali zatira določena dejanja, kot tudi specifičnih besednih izrazov, ki jih lahko človek uporablja za določeno dejanje, ki ga mora pes narediti.

Kot sem že omenil, je zelo dobro znano, da imajo različne pasme psov različne vedenjske karakteristike in naklonjenosti, kar bi pomenilo, da se posamezni psi razlikujejo po svojem temperamentu.  Z namenom kvantifikacije teh razlik so znanstveniki razvili ocenjevalnik miselnosti psov (DMA, Dog Mentality Assessment).

Ocenjevalnik je sestavljen iz baterije testov, kot so na primer: reakcija psa na socialni kontakt, igro, lovljenje žogice, tujce, pasivne situacije, nenadno pojavljanje objektov in glasnih zvokov.  Faktorska analiza teh rezultatov je pokazala šest različnih lastnosti: igrivost, nagnjenost k lovljenju, radovednost, agresivnost, oddaljena igrivost, socialnost.  Kasnejši vprašalniki so pokazali stabilnost in vrednost DMA za napoved širših osebnostnih dimenzij, kot je na primer sramežljivost - drznost.  Kljub temu pa DMA ni bil preveč uspešen pri napovedi in prepoznavanju dlje trajajoče agresije in nesocialnih vedenjskih težav.  Z DMA so poizkusili izmeriti tudi razlike med pasmami in spoli psov.  Rezultati so bili dvolični, saj je ena od raziskav pokazala, da pri visokih rezultatih na skali drznosti ni prišlo do korelacij s pasmo ali spolom.  Drugače je bilo pri tistih z nižjim rezultatom, saj je bilo pri njih opaziti razlike med spoloma.  Kasnejše raziskave so pokazale tudi, da rezultati na vseh šestih lastnosti niso izpostavile pomembnih razlik med pasmami, ki so bile razdeljene v skupine črednih psov, psov čuvajev in »pištol«.  To seveda ne pomeni, da razlike ne obstajajo, vendar izvora teh razlik ne moremo obrazložiti s trenutnimi osebnostnimi vprašalniki ali modeli.

Zelo pomembno se je zavedati tudi dejstva, da je pri odnosu pes - človek vedno šlo in še vedno gre za simbiozo.  Tako kot imajo psi korist od človeka, imamo tudi ljudje koristi od psov.  V preteklosti je bilo to morda bolj v obliki pomoči pri lovu za hrano;  v današnjem, modernem svetu, pa lahko opazimo pozitivne vplive psov na človeka v obliki pomoči pri razvoju spoštovanja, zaupanja, empatije, agresije, ali celo pomoč pri vsakdanjih opravilih.  Nekatere raziskave so pokazale, da je pes-vodnik spodbudil več pozitivnih interakcij drugih ljudi do osebe v vozičku. V raziskavi so preizkusili šest različnih scenarijev in sicer je bila oseba ob mladiču labradorcu, odraslem labradorcu, odraslem rotvajlerju, plišastem medvedku, rastlini, ali pa sama.  Rezultati so pokazali, da je imela oseba na vozičku najmanj interakcij z drugimi ljudi, ko je bila sama.  Že prisotnost plišastega medvedka ali rastline je povečala število interakcij, medtem ko je največ pozornosti oseba dobila, ko je imela ob sebi psa. Pri tem je treba omeniti tudi dejstvo, da je bila pasma psa pomembna, saj je imel labradorec več odzivov kot rotvajler. Zanimivo je tudi to, da so v šoli prisotnost psa v prvem razredu povezali z večjo pozornostjo učencev do učiteljice. 

Psi so spodbudili pozitiven odziv tudi pri otrocih z motnjo avtističnega spektra, saj so imeli otroci več interakcije s psi, kot na primer z objekti ali ljudmi. Prav tako se je spremenil njihov slog igre, ki je tako postal bolj živ in igriv, otroci pa so se bolj zavedali svojega socialnega okolja, ko je bil v njihovi bližini pes.  Druge raziskave so prav tako pokazale, da je prišlo do sprememb v celotnem življenju družine, ko je v družino prispel pes.  Raziskovalci so opazovali družine, ki so posvojile psa in ugotovili, da so družine že mesec po tem, ko je pes vstopil v njihovo življenje, pričele z več skupnimi prostočasnimi dejavnostmi, njihovi otroci pa so bili večkrat obiskani s strani njihovih prijateljev.

Za psihologe in psihoterapevte je izredno zanimivo tudi področje terapij s pomočjo živali oziroma AAT (Animal Assisted Therapy).  V eni od skupin, namenjeni pomoči pri odvajanju, so naredili raziskavo, v kateri so povprašali udeležence, kako se počutijo v skupini.  Skupina, ki je imela ob sebi terapevtsko žival, na primer psa, je svojo izkušnjo interpretirala bolj pozitivno, kot skupina, v kateri je bil terapevt brez psa. Terapija s pomočjo živali je pokazala uspeh tudi v zaporih, kjer so odkrili, da so živali pomagale zapornikom pri izboljšanju njihovih  socialnih veščin.

Raziskave na področju odnosa med živalmi in ljudmi so se dotaknile tudi tematike empatije vendar večina študij ni pri tej tematiki prišla do prepričljivih rezultatov glede neposrednega vpliva lastništva hišnih ljubljenčkov na boljši razvoj empatičnih sposobnosti.  Ena od teh raziskav je ocenjevala empatijo majhnih otrok po opisu njihovih mater. Prišli so do zaključka, da sama prisotnost domače živali v gospodinjstvu ni bila povezano z empatijo, medtem ko je bila vez med živaljo in otrokom pozitivno povezana z empatijo in socialnimi sposobnostmi.  Žal pa je treba omeniti, da tovrstna raziskava ne more potrditi, da gre tukaj za vzročno povezavo razvoja empatije.  Bolj konkretne rezultate je pokazala raziskava, v kateri so raziskovali vpliv prisotnosti psa na šolski razred.  Rezultati so pokazali, da je prisotnost psa, v primerjavi s kontrolno skupino, izboljšala rezultate na področju samostojnosti in empatije do živali.  Samostojnost so raziskovalci interpretirali kot indikator boljše empatije, saj ocenjuje posameznikovo sposobnost razlikovanja sebe od drugih. Ki je nujna za razvoj občutljivosti do počutja in potreb drugih. 

Problem

V svoji raziskavi sem odgovarjal na vprašanje, kako posameznik dojema odnos in njegov razvoj med psi in ljudmi v današnji družbi.  Moji cilji so bili, da z intervjujem spoznam sogovorkine poglede na lastništvo psa, katere domače živali ima morda poleg psa, kakšni so njeni pogledi na vlogo psa v družbi in kako sama doživlja dogodke, ki se dogajajo v okolju in so povezani s psi.  Namen tega je bil pridobiti izkušnje na področju kvalitativnega raziskovanja in izvedeti nekaj več o tematiki, ki me osebno izredno zanima, saj sem ljubitelj domačih živali. Končni cilj je bil tudi postavitev poskusne teorije o odnosih med človekom in psom, kaj je za njih pomembno in kako vplivajo na posameznika.

Metoda

Odločil sem se za področje hišnih ljubljenčkov, natančneje psov, saj sem, kot sem že prej omenil, velik ljubitelj psov in njihove družbe.  Prav tako je bilo v času, ko sem se odločal za tematiko, v medijih veliko govora o psih in kako naj bi se skrbelo zanje, tako da se mi je tematika zdela še toliko bolj primerna, saj se je o njej ogromno govorilo, torej je bila aktualna.  Metoda zbiranja empiričnega gradiva, za katero sem se odločil, je nestandardiziran intervju.  Odločil sem se intervjuvati svojo sošolko Anjo, saj sem v zadnjem letu, kar jo poznam, izvedel, da je tudi sama velika ljubiteljica psov, ter tudi sama lastnica dveh.  Na podlagi teh predhodnih informacij sem sklepal, da bo dobra sogovornica, z veliko vpogleda v tematiko in glede na to, da se oba udeležujeva predavanj z istim urnikom, sem vedel, da tudi ne bo zapletov v koordinaciji časa in kraja intervjuja. Na samem začetku intervjuja sem se odločil, da bom tematiko začel dokaj mehko in preveril, če so predhodne informacije, za katere sem sklepal, da jih poznam, pravilne in o njih povprašal sogovorko (‘’...Predvsem mogoče o psih, ali pa če imaš druge ljubljenčke…’’).  Namenoma sem sogovorko tudi izzval, ter povprašal, če se čuti kompetentno na področju, o katerem sva govorila.  S tem sem želel pridobiti tako informacijo o njenem samo-dojemanju in tudi izvedeti, ali je to tematika, o kateri bo govorila brez zadržkov in samozavestno (‘’Torej si, se spoznaš na vse, bi lahko rekli?’’).  Moja naslednja vprašanja so bila v osnovi namenjena le sprostitvi in začetku tekočega pogovora, zato sem sogovorko povprašal po preprostih prepričanjih, ki jih ima lahko oseba pri tovrstni tematiki (‘’Zdej prva stvar, ki me tako zanima. Uhm.. Ali imaš občutek, da so psi podobni lastnikom, torej a so ti;…'’ … ‘’...bomo rekli miti, da predstavljajo lastnike’’ …  ‘’ Okej, verjameš pa v to, da ima vsaka pasma svoj karakter?’’). S temi vprašanji sem lahko nato nadaljeval proces spoznavanja sogovorkinih načel in občutkov glede tematike (‘’Pa pol k pride v bistvu do samega psa, oziroma bomo rekli nakupa psa, posvojitve. A bolj gledaš na vizualni del pri pasmi al karakterne lastnosti pasme.?’’ … ‘’ Pa, pa se ti zdi da, uhhh, so, oziroma da je skrb za te domače živali, pse pa mačke, prezahtevna, da bi lahko, ne vem, kdorkoli to delal.?’’). Ta vprašanja so mi omogočila uvid v sogovorkino mnenje in pristop do pogovora o psu kot domači živali.  Prav tako sem ob vprašanju, kjer sem povprašal o zahtevnosti skrbi za domačo žival, izzval njeno subjektivno mnenje ter ji dal možnost, da je izrazila svoje občutke glede tega. Kmalu za tem sem prešel nekako na bistvo intervjuja, saj sem postavil vprašanje, v katerem me je zanimalo sogovorkino mnenje o situaciji, ki je bila v tistem času aktualna in se je zgodila na socialnih omrežjih (‘’Zdej bi te pa vprašal, mislim, da par dni nazaj je bil na eni slovenski televiziji nek pogovor na temo psov pa pasjih iztrebkov...’’ … ‘’... In je gospa izjavila da, zakaj se sprehajaš s psom, a je to zato, ker nimaš prijateljev. Kaj se ti zdi o tej izjavi?’’).  Ob njenem odgovoru sem hitro opazil, da ima sogovorka zelo dobro oblikovana stališča glede tematike, zato sem vprašanja, ki so sledila, oblikoval na način, da sem izvedel čim več o Anjinem kritičnem pogledu o odnosu med psi in ljudmi (‘’V kolikšni meri pa mislš da je kle primerjava med odnosom človek žival in človek, človek. Torej nekdo, ki ima slab odnos z živalmi – v kolikšni meri bi pripisala take lastnosti tudi v odnosu s človekom...’’ … ‘’... Uhm ja, na primer, če bi vidla nekoga, ki je nasilen do psa, a bi pričakovala od take osebe, da je nasilna tudi do človeka, al da se to konča, ne vem, pri psu.?’’…  ‘’ Mhm. Se ti pol zdi mogoče, da bi moglo bit to bolj, al kaznovano al neke sankcije, bolj javno vn pridt glede tega?’’).  Ta vprašanja so mi nudila dober vpogled v mnenje sogovorke in mi pomagala pri razumevanju njenega pogleda na situacijo.  Pogovor oziroma intervju se je končal z izredno pozitivno noto, saj ga ni bilo potrebno končati nenadzorovano ali odsekati sogovorko sredi njenih besed in sem lahko pogovor zaključil spretno s povzemanjem njenih zadnjih informacij in z zahvalo za sodelovanje.  Sama izkušnja zbiranja empiričnega gradiva je bila izredno zabavna. Užival sem v vlogi, kjer sem raziskoval tematiko s pomočjo osebe, ki je bila pred mano in mi tako nudila vir neskončnih informacij, ki jih bom lahko kasneje uporabil.

Ko sem končal z zbiranjem empiričnih podatkov, sem se lotil transkripta.  Celoten intervju, ki je bil prej posnet na telefonu sem pretipkal na računalnik, zato da sem imel boljši pregled nad tekstom. Nato sem celoten intervju še nekajkrat poslušal in prebral, tako da sem ga res dodobra spoznal. Pri približno petem branju sem začel z barvnim označevanjem tematskih izstopanj, ki sem jih našel v intervjuju (Glej prilogo 1). S tem sem pričel s kvalitativno analizo, saj sem počasi ta tematska izstopanja združeval v kategorije in kasneje kategorije preoblikoval v kode.  Kode sem razvrstil v tabelo (Glej prilogo 2), tako da je imela vsaka kategorija svojo glavno kodo in znotraj nje razne podkode, ki sem jih zaznal. Poleg le-teh sem dodal primere iz besedila, ki sodijo k njim, in v zadnje okence tabele zapisoval svojo analizo in opažanja v besedilu.  Dodajal sem tudi misli, ki so se mi porajale med pisanjem analize v stilu ‘’stop and memo’’ (npr. »Več kot ena domača žival«; »Pes kot specifični posameznik«; »Pomen psa skozi celotno življenje«… itd.).  S pomočjo teh izpiskov sem kasneje oblikoval tudi svojo poskusno teorijo.

Ugotovitve

Poskusna teorija

O ODNOSU ČLOVEKA DO DOMAČIH LJUBLJENCEV (PSOV)

Pes se je kot domača žival že zelo dobro uveljavil v moderni družbi.  Je vsekakor med najbolj popularnimi domačimi živalmi in v življenje ljudi prinaša ogromno prednosti in obenem tudi marsikatero obveznost.  Ljudje tako kot z drugimi ljudmi tudi s psi gradimo odnose, ki so ključnega pomena za naše delovanje v družbi.  Razvoj odnosa med psom in človekom je odvisen od obeh, tako psa kot tudi človeka, je pa človek tisti, ki ima v rokah veliko večjo moč in večji vpliv na to, kako se bo odnos zgradil.  Razumeti je treba, da je pes v popolnosti odvisen od človeka in posledično se veliko stvari nauči in priuči glede na človekove odzive na dogajanje.  Prav tako se dogaja tudi v odnosu, saj pes vstopa v odnos z nagonom po preživetju, človek pa z željo po družbi, kar pomeni, da je narava potreb, ki jih drug drugemu zadovoljujeta, zelo različna.  Torej psi in ljudje imajo skupni življenjski prostor in odnosi, takšni ali drugačni, so neizogibni. Pri tem sem prišel do treh pomembnih  poglavji: zakaj in kateri pes, odnos človek - pes, vpliv psa v odnosu človek - človek. 

IZBIRA PSA, ZAKAJ IN KATERI PES, KAJ ŽELI BODOČI LASTNIK

Pri psih je prvi korak za odnos izbira, to je, odločitev, kateri pes bo tisti, s katerim bomo vstopili v odnos,  tako kot pri izbiri ljubezenskih partnerjev in grajenju prijateljskih odnosov.

A. Katere vrste žival, ene vrste ali mešano. Odločiti se je treba, ali bo pes tista žival, s katero bomo zgradili odnos ali kaka druga žival (Pomen drugih živali; ‘’Mačka sta pa čist različna, tako da ne drži…’’). Tu se je potrebno zavedati, da je odnos možno zgraditi tudi z drugo živaljo, kar pomeni, da posameznik ni nikoli obvezan posvojiti psa, če te želje nima, ima pa željo po odnosu s kako živaljo.

B. Število živali. Ti odnosi tudi niso številčno omejeni s strani družbe, kot je na primer ljubezenski odnos v primeru družbe, kjer prednjači monogamija (Več kot ena domača žival; ‘’ Imam dva psa pa dva mačka’’). Posameznik se torej lahko mirno odloči za več kot enega psa ali celo za različne kombinacije različnih živali, vendar se mora zavedati, da se ob posvojitvi spušča v odnos z prav vsako od živali, ki jih posvoji.

C. Avtonomnost odločitve o psu, pritepenci. Ljudje žal nimamo vedno popolne moči pri odločitvi, popolne avtonomnosti, ali bodo določeni ljubljenčki,v našem primeru psi, postali del naših življenj.  Lahko se zgodi, da določenega ljubljenčka pripelje domov partner ali znanec, ter tako oseba ne sodeluje pri odločanju, ali bo ta pes postal del njenega življenja (‘’vse ostalo so mi drugi privlekl...’’). Ob tovrstnih trenutkih, je zelo pomembno, da je to oseba, ki zna ravnati z živalmi in je tudi dovolj odprta, da sprejme novega, nepričakovanega družinskega člana. Podobna situacija lahko nastane tudi v primeru potepuških psov, ki lahko iščejo zavetje v domu osebe, ki ni načrtovala posvojitve psa.

D. Značilnost lastnika: samoocena motivov, sposobnosti za lastništvo živali, zavedanje svojih preferenc. Prva stvar, ki bi se jo moral posameznik vprašati, preden se spušča v posvojitev, pa je, ali je sploh sposoben za lastništvo psa (Vemo kako poskrbeti za pse?; ‘’Mislim spet odvisn kera pasma. Kkšne so bolj težke in pač kkšnmu začetniku lih ne bi dala...’’).  Zaželeno je, da se pred vstopom v odnos teh preferenc zavedamo in jih ne spoznavamo tekom odnosa, kar bi lahko odnos uničilo. (Preference pri psih;’’... men je bolj všeč da je tak naraven volk, ne vem, kkšnga mobsa lih ne...’’).  Veliko odločitev in predispozicij za kvaliteto odnosa med psom in človekom se torej vzpostavi, še preden se pes in lastnik spoznata.

E. Zavest o vlogi lastnika, zahteve vloge lastnika. Lastnik psa naj bi torej vstopil v to vlogo in odnos zavestno, zavedajoč se vseh prednosti in obvez, za katere se je odločil, ter tako poizkusil zgraditi zdrav odnos med s svojim psom.

F. Značilnosti živali: poznavanje pasem in značajev psov. Ob posvojitvi se je treba odločiti, katere pasme psa bo oseba posvojila in kakšnega značaja naj bo. Četudi so psi razvrščeni po pasmah, nista dva psa nikoli enaka. Prav tako ni vse v pasmi psa, ampak ima tudi vsak posamezen pes svoj karakter, ki odloča o tem, kako se bo obnašal in kako se bo z njim potrebno vesti v odnosu (Pes kot specifični posameznik; ‘’Pa zdej mam dva psa in sta tko čist karakterno, vbistvu lahko rečem da so vsi, vseh pet pač, oziroma štiri, torej tista prej imela, karakterno so vsi tko čiist različni’’; Karakter ali pasma; ‘’ Pri nemškem ovčarju pa se vid, tko da so ful poslušni. Tko da ja, so ene predispozicije, ampak pol spet odvisen in od karakterja in ful neki...’’). Pri tem je pomembno zavedanje, da ne posvojimo kateregakoli psa ampak točno določenega psa, kjer moramo biti pripravljeni na nevšečnosti ali prilagajanje pričakovanj (Žival je vseeno samosvoja;‘’...je značilno za samojede, da jih ne spuščaš dol s povodca, ker ti bodo spizdil...’’).  Če zopet potegnem primerjavo z ljubezenskimi odnosi, imamo ljudje tudi pri psih določene preference in tipe, ki nam ugajajo.

ODNOS ČLOVEK-PES

A. Dolgotrajen odnos, čustven odnos. Po začetku skupnega življenja oziroma po posvojitvi se v varnem okolju začne graditi odnos med psom in človekom, ki ima lahko razmeroma trajne posledice.  Gre za odnos, ki lahko spremlja psa dejansko celotno njegovo življenjsko dobo, pri človeku pa gre za stvar spominov, saj se dobrega odnosa s psom posameznik spominja še dolgo let. (Vseživljenska povezanost; ‘’Že prej sem imela enga psa, ki je pač umrla je...’’; Pomen psa skozi celotno življenje; ‘’sm sam tisto ta prvo, tisto k je ni več,…'’). Gre za izredno globok odnos, ki je pomemben za oba udeleženca, največ pa lahko za ta odnos naredi človeški lastnik, saj ima največ moči in odločitev pri grajenju tega odnosa (Človek je pomemben v odnosu; ‘’vse ostalo so mi drugi privlekl...’’).  

B. Vloga lastnika, rejca in vzgojitelja: pripravljenost na odrekanje, vloga. Kot pri vsakem drugem odnosu mora s strani obeh priti do določene mere odrekanja, tudi lastnik mora kdaj interese psa postaviti pred svoje interese, ga peljati na sprehod, četudi bi sam rad gledal televizijo (Psi pred ljudmi; ‘’Pa fora je da lih tist ta prvi let, k je najbolj luškan, najbolj cortkan, morš bit v bistvu najbolj zajeban pa dosledn. Če hočš met pol psa ne.’’). 

C. Čustvene značilnost: kvazi-človek, navezanost, empatija. Znotraj odnosa, ki se oblikuje, je človeku možno doživeti marsikatero kvaliteto, ki je načeloma interpretirana kot nekaj, kar je značilno za odnos človek-človek.  Človek se na psa naveže in obratno, človek začne na svojega psa gledati tudi čustveno, ne le kot na lastnino in ob določenih trenutkih se lahko znotraj tega odnosa razvije celo empatija, ki je kdaj lahko celo obojestranska (Čustva do psov; Navezanost na psa;’ena je ful name navezana pa je ful taka mirna, ful bi bila pridna. Druga je ful na Simona navezana pa je živa žlehta’’; Empatija do psov; ‘’Mislim, če bi mi ga en dal bi ga mela, no, sam ne bi si ga pa lih zbrala...).  Odnos med psom in človekom lahko preide celo do tega, da začne posameznik svojega psa dojemati kot nekakšno osebo (otroka); se z njim pogovarja in deli misli, če ni okoli nikogar drugega, s komer bi lahko to delil.  To pomeni, da lahko odnos človek-pes postane tudi nekaj več, če je v ta odnos vložene dovolj energije in časa. (Dojemanje psov kot ljudi; ‘’ to je ta žlehta’’.)

D. Negativni vidiki odnosa, etika odnosa, nasilje. Odnos človek-pes pa žal ni vedno tudi nekaj pozitivnega za obe strani.  Če se človek ni pripravljen dovolj posvetiti prejšnjim točkam (zakaj in kateri pes), lahko tudi v tem odnosu pride do nasilja in zlorabe.  Po navadi gre tu za nasilje nad šibkejšo živaljo, ki se ne more braniti, niti ne more nikomur tega zaupati, kar je lahko življenjsko nevarno za to žival (Nasilje do živali; ‘’Recimo če jst doma mačka dvakrat brcnem, kdo bo pa vedu, da sm ga.’’).  Ravno zato, ker je žival živo bitje, nasilje ne spada v ta odnos, pes preprosto ni plišasta igračka in otroku je to potrebno povedati, če se opazi, da je nasilen do plišastih igračk. (Primerjava žive živali s plišasto; ‘’da mu dajo plišasto žival dajo, da vidjo, kaj bo s tisto živaljo delu.’’). Tu igrajo veliko vlogo starši, ki lahko otroka pripravijo do tega, da bo postala oseba, ki je sposobna gojiti pozitiven odnos s svojim psom, ter tako doživeti pozitivne posledice tega odnosa, ki sem jih naštel, če pa do tega ne pride in starši tega niso sposobni oziroma tega ne želijo, pa lahko postane to posameznik, ki je do psov nasilen (Ontogenetski razlogi; ‘’Če je mama tko ojoj pes gre, tud otrok ne bo mel možnosti kej druzga razvit’’). 

VPLIV PSA NA ODNOS ČLOVEK-ČLOVEK (KATALIZATOR, POZITIVNI IN NEGATIVNI VPLIVI )

Tako kot vsi ostali odnosi v našem življenju igra tudi odnos med psom in človekom vlogo v mnogih drugih delih našega življenja.  To pomeni, da lahko naš pogled in naš odnos, ki ga imamo s psom, vpliva tudi na odnose, ki jih imamo z drugimi ljudmi.  Odnosi s psi lahko tako postanejo skupni interes za posameznike in jim tako nudijo razloge za druženje, pogovor ali celo predstavljajo katalizator za pričetek odnosa človek-človek (Psi kot skupni interes; ‘’Huskiji so tudi meni všeč.’’). Prav tako lahko postane pes tisti glavni razlog, da so ljudje med sabo povezani. To lahko vidimo v številnih društvih, ki se ukvarjajo s psi in raznoraznimi srečanji rejcev psov (Povezanost preko psov; ‘’.. jst sm zdej gledala ta, kaj je že, čehoslovaški ovčar, noro...’’). Seveda pa žal tudi psi ne morejo povezati vseh ljudi z različnimi pogledi in lahko različni odnosi, ki jih imajo posamezniki do psov, povzročijo tudi razdor med ljudmi.  Nestrinjanje ali neodobravanje posameznikovega odnosa, ki ga ima s psom, lahko pomeni, da bo to oseba, s katero se posameznik ne bo družil, ali se bo celo skregal z drugim in ga preziral (Razdor med ljudmi zaradi živali; ‘’ Mislm pr men je tko, jst ne obsojam človeka naprimer črn si, gej si, al pa kej. Edin pr eni stvari obsojam ane. Če vidim da nekdo nima odnosa, da nima rad živali...’’).

 Razprava

Zbiranje empiričnega materiala je bilo izredno zabavno in je s tem bilo tudi nekaj, kar me je spodbudilo, da sem izvedel več o tematiki, ki mi je bila že prej blizu. Veliko večji problem je nastal pri zbiranju literature za teoretični uvod, saj sem bil v času pisanja v karanteni, kar je pomenilo, da je bil moj edin dostop do informacij internet, ki pa ni vedno najbolj verodostojen vir.  Prav tako mi je iskanje informacij otežilo dejstvo, da imamo študentje dostop do zbirke znanstvenih člankov le v prostorih fakultete, kamor nisem mogel zaradi karantene.  Tako se je postopek iskanja konkretnih informacij za teoretični uvod malo zavlekel, a sem bil z rezultatom na koncu vseeno zadovoljen. 

Kasnejša analiza je bila tudi zanimiva saj sem bil presenečen, koliko stvari sem lahko našel v intervjuju, ki mi je takrat, ko sem ga opravljal, predstavljal bolj sproščen pogovor. Vsekakor sem zadovoljen, da sem zadovoljen, da sem lahko na podlagi analize intervjuja postavil poskusno teorijo, ki po mojem mnenju dokaj dobro opisuje odnos med psom in človekom ter njegov vpliv na posameznikovo življenje, ter zakaj je le-ta pomemben.

Sklepi in predlogi

Za nadaljevanje raziskave in natančnejšo teorijo, ki bi morda lahko pomagala pri sestavi priročnika za razvoj zdravega odnosa s svojim psom, bi bilo potrebno opraviti več intervjujev z lastniki različnih psov, ter dobiti veliko izjav posameznikov, ki imajo različne odnose s psi.  Dobro in zanimivo bi bilo morda govoriti tudi z osebo, ki morda ni sposobna gojiti zdravega odnosa s psom, ter ugotoviti, zakaj je do tega prišlo.

Literatura

A Review Of Domestic Dogs' (canis Familiaris) Human-like Behaviors: or Why

Behavior Analysts Should Stop Worrying and Love Their Dogs

Monique Udell-C Wynne - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2251326/

[dostopano 15. 04. 2020]

Domestication Of Animals https://en.wikipedia.org/wiki/Domestication_of_animals [dostopano 15. 04. 2020]

Psychosocial and Psychophysiological Effects Of Human-animal Interactions: the Possible Role Of Oxytocin

Andrea Beetz-Kerstin Uvnäs-Moberg-Henri Julius-Kurt Kotrschal - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3408111/ [dostopano 15. 04. 2020]

How Many Dogs Are There in the World?

Stanley Coren - https://www.psychologytoday.com/us/blog/canine-corner/201209/how-many-dogs-are-there-in-the-world [dostopano 15. 04. 2020]

Priloge

Priloga 1. Transkript intervjuja

A: Živjo, jaz bi pa s tabo malo govoril o domačih živalih. Predvsem mogoče psih, ali

pa če imaš druge ljubljenčke…

B: Imam dva psa pa dva mačka.

A: Torej si, se spoznaš na vse, bi lahko rekli?

B: Ja

A: Zdej prva stvar, ki me tako zanima. Uhm.. Ali imaš občutek, da so psi podobni lastnikom, torej a so ti;

B: Ne.

A: bomo rekli miti, da representatirajo lastnike

B: Ne, ker imam. Že prej sem imela enga psa, ki je pač umrla je. Pa zdej mam dva psa in sta tko čist karakterno, v bistvu lahko rečem da so vsi, vseh pet pač, oziroma štiri, torej tista prej imela, karakterno so vsi tko čiist različni.

A: Ja

B: Čist tud tko psa sta, ena je ful name navezana pa je ful taka mirna, ful bi bila pridna. Druga je ful na Simona navezana pa je živa žlehta, Hah. Tretja pa je bila tud čist drugačna, tako da ne. Mačka sta pa čist različna, tako da ne drži.

A: Okej, vrjameš pa v to, da ima vsaka pasma svoj karakter?

B: Ja, ja ja, to pa je. Neki so te predispozicije, pri samojedu recimo, to je ta žlehta,

A: Mhm

B: je značilno za samojede, da jih ne spuščaš dol s povodca, ker ti bodo spizdil, tudi če vadiš odpoklic tko, dve leti, ne vem stari, ti bo spizdil na vsake tolk. Pri nemškem ovčarju pa se vid, tko da so ful poslušni. Tko da ja, so ene predispozicije, ampak pol spet odvisen in od karakterja in ful neki,

A: Pa pol k pride v bistvu do samega psa, oziroma bomo rekli nakupa psa, posvojitve. A bolj gledaš na vizualno del pri pasmi al karakterne lastnosti pasme.

B: Karakterne.

A: Karakterne

B: Čeprav tko no, ubistvu ta prvo, k sm jo jst tko, jst sm sam tisto ta prvo, tisto k je ni več, sam uno sm jst privlekla dam, vse ostalo so mi drugi privlekl. Tam sm gledala pač nemški ovčar, men je bolj všeč da je tak naraven volk, ne vem, kkšnga mobsa lih ne. Mislim, če bi mi ga en dal bi ga mela, no, sam ne bi si ga pa lih zbrala. More bit tak naravn volk.

A: Pa, pa se ti zdi da, uhhh, so, oziroma da je skrb za te domače živali, pse pa mačke, prezahtevna, da bi lahko ne vem kdorkoli to delal.

B: Uh, ja.

A: Kaj pa so recimo tiste osnovne lastnosti, ki se ti zdijo pomembne, da je nekdo primeren lastnik za psa.

B: Ful morš bit dosledn. Fora je v tem, da je folk k majo psa k so mejhni pa luškani, ne, tist prvi let k so cortkani, ne, takrt vse pustijo ne. Pol pa ene že več ko po enmu letu, ne vem pr letu pa pol, pa želijo met psa, ne. Pa fora je da lih tist ta prvi let, k je najbolj luškan, najbolj cortkan, morš bit v bistvu najbolj zajeban pa dosledn. Če hočš met pol psa ne.

A: Mhm

B: Mislim spet odvisn kera pasma. Kkšne so bolj težke in pač kkšnmu začetniku lih ne bi dala. Ne vem, jst sm zdej gledala ta, kaj je že - čehoslovaški ovčar, noro, no tist. Jaz bi ga upala met. Drgač paa.

A: Ja jaz mam boksarje, zdej neki časa. Mam pa sanje o kkšnem huskiju, so mi všeč.

B: Huskiji so taki k samojedi. Huskiji so tudi meni všeč.

A: Meni je všeč da ima pes energijo, pa lahko kkšne bedarije delaš.

B: Ja, ja, Isa je bila, Isa je bila lih zate. Sej pravim, žlehta. To že k jo vidš, neki, neki, neki lumpa. 80% more neki ušpičit haha.

A: Haha

A: Zdej bi te pa vprašal, mislim, da par dni nazaj je bil na eni slovenski televiziji. Nek pogovor na temo psov pa pasjih iztrebkov.

B: Ja sem slišala.

A: In je gospa izjavila da, zakaj se sprehajaš s psom, a je to zato, ker nimaš prijateljev. Kaj se ti zdi o tej izjavi?

B: Da je zmešana, cenzuriraj. Ne mislm jst mam, Jst mam ful rada živali  in recmo zdi se mi pomembn. Mislm pr men je tko, jst ne obsojam človeka naprimer črn si, gej si, al pa kej. Edin pr eni stvari obsojam ane. Če vidim da nekdo nima odnosa, da nima rad živali. Pa ne da se jih boji, ne. Ker recimo eni se jih bojijo.

A: Mhm

B: Tko, da prov nima rad živali. Pač to je to.

A: V kolikšni meri pa mislš da je kle primerjava med odnosom človek žival in človek, človek. Torej nekdo ki ima slab odnos z živalmi,  V kolikšni meri bi pripisala take lastnosti tudi v odnosu s človekom.

B: Uhh, a tko kaj, da ne mara živali pa pol…

A: Uhm ja, na primer če bi vidla nekoga, ki je nasilen do psa, a bi pričakovala od take osebe, da je nasilna tudi do človeka, al da se to konča ne vem pri psu.

B: Pri velik ljudeh se mi zdi tko, da majo tisto nasilje v seb in si je do sočloveka  ne upajo, ker vejo, da so neke sankcije, da bojo neki nemočno bitje. Recimo če jst doma mačka dvakrat brcnem, kdo bo pa vedu, da sm ga.

A: Mhm. Se ti pol zdi mogoče, da bi mogl bit to bolj, al kaznovano al neke sankcije, bolj javno vn pridt glede tega?

B: Ja, ker tud tko ne vem, ti psihopati pa to. Vedno se začne pri živalih.

A: Uhh. Mogoče pol glede tega, k si lih omenla psihopate. Se ti zdi, da se to nasilje, začne že dost zgodaj, ne vem pri otroku. Lahko take lastnosti napoveš že pri mlajšem otroku, ko ga daš med igro med živali, pa te stvari?

B: A da je psihopat?

A: Ja. Oziroma pač.

B: Ja kokr sm jst brala te stvari, ful velik otrok te diagnoze ne morjo postavt do 18 leta, da majo tendence za psihopatijo. Ubistvu ne sam da se pri žvaleh, ubistvu se pri plišastih živalih. In ful velikrat k diagnosticirajo, ubistvu, mislim diagnosticirajo pod narekovajih, da je s tamalim neki narobe, je ubistvu tko, da mu dajo plišasto žival dajo, da vidjo kaj bo s tisto živaljo delu.

A: Torej da že na nek način odnos pokažejo.

B; Ja.

A: No.

B: Je pa pomojem tud ful prirojen po starših. Če je mama tko ojoj pes gre, tud otrok ne bo mel možnosti kej druzga razvit.

A: Jah ne bo sposoben razviet nekega odnosa. Kul. To je to, hvala ti lepa, odlično je bilo.

Priloga 2: Analiza in kodiranje

1. SKLOP: INFORMACIJE O SOGOVORKI, DEJSTVA, KI JIH JE OSEBA DODALA V INTERVJU IN Z NJIMI PODALA INFORMACIJE O SEBI TER PREDSTAVLJA SVOJE POGLEDE

‘’Imam dva psa pa dva mačka.’’

Informacija o njenih živalih: število živali, vrste živali, trajanje lastništva živali

Komentar: Sogovorka je s tem odgovorila na vprašanje ali ima domače živali in podala informacijo, da ima doma tako pse kot tudi mačke, kar predstavlja poznavanje področja. (Več kot ena domača žival)  

‘’Že prej sem imela enga psa’’

Informacija o njenih živalih: trajanje lastništva, dopolnjevanje izgub, navezanost na živali

Komentar: Tu se sogovorka začne navezovati na preteklost in s tem izkazuje izkušnje z psi ter ponovno potrjuje daljšo navezanost na pse (Vseživljenska povezanost?) 

‘’Pa  zdej mam dva psa in sta tko čist karakterno, vbistvu lahko rečem da so vsi, vseh pet pač, oziroma štiri, torej tista prej imela, karakterno so vsi tko čiist različni. ‘’

Informacija o njenih živalih: navezanost na živali, pomembnost, poznavanje živali, razlik

Komentar: Zopet navezovanje na število domačih živali, ki jih sogovorka ima in je imela. S tem zopet potrjuje, da so ji živali pomembne in v pogovoru izkazuje nagnjenost k večjemu številu psov v njenem okolju, kar predstavlja dejstvo, da ji tovrstna družba ugaja. Prav tako poda mnenje, da se psi karakterno razlikujejo in s tem v pogovor poda idejo individualnega značaja psa (Pes kot specifični posameznik) 

 ‘’Tretja pa je bila tud čist drugačna…’’

Informacija o njenih živalih: različnost značaja živali, samosvojost živali, edinstvenost psa

Komentar: Zopet pride do navezovanja na preteklost, kjer sogovorka poudari edinstvenost določenega psa iz njene preteklosti.  Z vsemi temi primeri tudi odgovarja na moje vprašanje, s čimer hoče pokazati svoje prepričanje o tematiki, da živali predstavljajo lastnike – »kakršen človek, tak pes« (Žival je vseeno samosvoja) 

‘’Mačka sta pa čist različna, tako da ne drži.’’

Informacija o njenih živalih: enostranska-večstranska naklonjenost do živali,

Komentar: Tu sogovorka prvič definitivno doda v pogovor tudi idejo mačk, poleg psov, kar nakazuje na to, da je tudi druga vrsta živali za sogovorko pomembna.  Poleg tega predhodno tezo zanika še s primerom mačk ter tako dodatno poda in podpre svoje mnenje. (Pomen drugih živali).

 ‘’Karakterne.’’

Informacije o sogovorki: preferenca za značaj živali ne videz

Komentar: Sogovorka na vprašanje, ali so ji pomembnejše vizualne ali karakterne lastnosti živali odgovarja, da karakterne, s čimer pokaže, da ji psi predstavljajo več kot le okras in je to žival, s katero namerava imeti redne interakcije in ji je posledično njen karakter zelo pomemben.

‘’...ubistvu ta prvo, k sm jo jst tko, jst sm sam tisto ta prvo, tisto k je ni več, sam uno sm jst privlekla dam, vse ostalo so mi drugi privlekl. ‘’

Informacije o sogovorki: izvor živali, avtonomnost izbire za žival, prilagodljivost, toleranca

Komentar: Sogovorka se zopet navezuje na preteklost in prvo psičko, ki jo je imela (Pomen psa skozi celotno življenje?). Prav tako izpostavlja dejstvo, da je bil to edini pes, za katerega se je sama zavestno odločila, medtem ko pri vseh ostalih nakazuje možnost, da je prišlo do odločitve pri drugih.  S tem nekako tudi pokaže svojo ljubezen do psov in živali, saj je bila kljub temu, da živali ni izbrala sama, sposobna z njimi razviti nek odnos, ter je vesela, da so del njenega življenja (Človek pomemben v odnosu)

 ‘’...men je bolj všeč da je tak naraven volk, ne vem, kkšnga mobsa lih ne.’’

Informacije o sogovorki: preference glede pasme, videza (?)

Komentar: Zanimivo glede tega stavka je, da sogovorka zavestno izkazuje svoje preference glede videza psa, četudi je v začetku intervjuja izrazila, da ji je karakter veliko bolj pomemben. Seveda tu ne dobim občutka, da bi izražala nezadovoljstvo ob določeni pasmi ampak vidno pa je, da obstajajo preference glede tega, kakšnega videza je pes. (Preference pri psih) 

 ‘’More bit tak naravn volk. ‘’

Informacije o sogovorki: preference o videzu, pasmi

Komentar: Sogovorka nadaljuje izražanje svojega mnenja in preferenc o videzu psa in pri tem izpostavi volka, ki je bil prednik psa. (Filogenetske preference) 

 ‘’...jst sm zdej gledala ta, kaj je že. Čehoslovaški ovčar,...’’

Informacije o sogovorki: preference glede pasme

Komentar: Sogovorka izraža svoje interese v prihodnosti za določeno pasmo psov.  Pri tem sem dobil občutek, da je tudi sama iskala kontakt z mano in moje mnenje o tej določeni pasmi oziroma jo je zanimalo, kaj jaz mislim o pasmi, ki jo je sama izpostavila. (Povezanost preko psov) 

‘’Ja kokr sm jst brala te stvari...’’

Informacije o sogovorki: zanimanje za opise pasem, vedoželjnost glede psov

Komentar: Skozi navezovanje na predhodne informacije, ki jih ima sogovorka.  Prav tako s tem izraža svojo angažiranost za tematiko, saj pove, da se je za določeno stvar pozanimala tudi v lastni režiji. 

 2. SKLOP: INFORMACIJE O TEMATIKI, ZNANJE O PODROČJU, O PSIH

‘’...je značilno za samojede, da jih ne spuščaš dol s povodca…’’

Informacije o psih: učljivost, ubogljivost psa, poučenost lastnice

Komentar: Z dotičnim primerom je sogovorka izkazala znanje in poznavanje pasme samojed in je to izpostavila kot zahtevnejši del vzgoje in skrbništva psov. (Izzivi s psi) 

 ‘’...tudi če vadiš odpoklic tko, dve leti, ne vem stari, ti bo spizdil na vsake tolk …’’

Informacije o psih: ubogljivost, poslušnost, dispozicije za učenje

Komentar: Zanimivo pri tem stavku je dejstvo, da je sogovorka dodala v svoj govor tudi vulgaren izraz in direktni nagovor mene, kot njenega sogovorca. Vidno je bilo, da se je v tistem trenutku zavedala, da gre za dejanski pogovor in je tako preko slenga prišla na malo bolj osebno raven. Zopet je šlo za izkazovanje znanja o pasmah.

‘’Pri nemškem ovčarju pa se vid, tko da so ful poslušni. Tko da ja, so ene predispozicije, ampak pol spet odvisen in od karakterja in ful neki…’’

Informacije o psih: značilnosti značaja, poslušnost

Komentar: Navezovanje na drugo pasmo in izražanje poznavanja značilnosti tudi te pasme. Tu je sogovorka dokončno podala svoje mnenje glede vprašanja, ki je bil postavljeno (Karakter ali pasma).

 ‘’Ful morš bit dosledn.’’

Nasveti za vzgojo: doslednost pri treningu psa

Komentar: Tu je sogovorka začela postajati malo bolj odločna glede svojih načel in pogleda. Stavki so postajali krajši, bolj dosledni in začela je izražati svoj pogled na to, kako naj bi se odnos s psom gradil, preko nasvetov.

 ‘’Fora je v tem, da je folk k majo psa k so mejhni pa luškani, ne, tist prvi let k so cortkani, ne, takrt vse pustijo ne. Pol pa ene že več ko po enmu letu, ne vem pr letu pa pol, pa želijo met psa, ne’’

Informativna situacija: odraščanje psa, spreminjanje lastnosti, razvajanje, pravila vzgoje psa

Komentar: Sogovorka nadaljuje izražanje svojih prepričanj preko podajanja informativnih stališč.  Tu se vidi, da se ne strinja s prekomernim razvajanjem psa in se zaveda odgovornosti, ki pride ob posvojitvi psa. V pogovoru je dala vidno vedeti, da se zaveda tega, kako se nekateri ljudje lotijo vzgoje psa in izrazila svoj pogled na to, kaj se s psom ne bi smelo početi. (Zavestno vstopanje v lastništvo psa) 

‘’Pa fora je da lih tist ta prvi let, k je najbolj luškan, najbolj cortkan, morš bit v bistvu najbolj zajeban pa dosledn. Če hočš met pol psa ne.’’

Nasveti: odraščanje pasa, nujnost doslednega treninga, nadzorovanje naklonjenosti, pomen nepopustljivosti,

Komentar: Sogovorka se iz svojih stališč vrne nazaj na nasvete. Pri tem se mi zdi vrstni red izredno pomemben, saj je kljub nestrinjanju s početjem določenih ljudi bila pripravljena zadržati svojo čustveno reakcijo in se je vrnila v pogovoru z racionalnim pogledom ter podala svoje mnenje, kako se je potrebno obnašati s psom. Nekako je postavila dobrobit psa pred sebe. (Psi pred ljudmi)

 ‘’Mislim spet odvisn kera pasma. Kkšne so bolj težke in pač kkšnmu začetniku lih ne bi dala.’’

Nasveti: prilagajanje treninga pasmi, lažje vzgojljivi, težje vzgojljivi psi, primernost lastnika, pomen znanja in izkušenj

Komentar: Zopet je prišlo do tematike razlik med pasmami, kjer je sogovornica podala svoje mnenje in nekakšen nasvet, da ni vsaka pasma za vsakega lastnika.  Izraža zavedanje zahtevnosti skrbništva in podaja pomisleke pri sposobnosti kogarkoli za primerno skrb za žival. (Vemo kako poskrbeti za pse?)

 ‘’Huskiji so taki k samojedi’’

Informacija o psih: podobnosti in razlike med pasmami

Komentar: Ker sem v tem delu pogovora izrazil lastno zanimanje za pasmo haski, je sogovorka prevzela pobudo in to vzela kot priložnost za poglabljanje stika. Podala mi je nove informacije. Dobil sem občutek, da se je v intervjuju počutila poslušano in je uživala v deljenju svojih misli in besed. 

‘’Ja, ker tud tko ne vem, ti psihopati pa to. Vedno se začne pri živalih…’’

Informacije o lastnikih: moteni lastniki, psihopatsko ravnanje, nasilje do živali

Komentar: Tema pogovora je v tem delu zavila na področje psihologije in psihopatoloških motenj.  Sogovorka izraža skrb za živali, saj so navadno prva tarča nasilja pri motenih osebah. S tem izraža določeno mero sočutja do živali. (Nasilje do živali) 

 ‘’...ful velik otrok te diagnoze ne morjo postavt do 18 leta, da majo tendence za psihopatijo…’’

Informacija o lastnikih: psihopatska nagnjenja, razvoj psihopatije

Komentar: V tem delu sogovorka izraža svoje znanje tudi na področju diagnostike in psihopatologije.  Govor je predstavljen čutno in z namenom, odpiranja nadaljne tematike. 

 ‘’Ubistvu ne sam da se pri žvaleh, ubistvu se pri plišastih živalih. In ful velikrat k diagnosticirajo, ubisvu, mislim diagnosticirajo pod narekovajih, da je s tamalim neki narobe, je ubistvutko, da mu dajo plišasto žival dajo, da vidjo kaj bo s tisto živaljo delu.’’

Informacija o lastnikih: psihopatologija, diagnosticiranje psihopatskih nagnjenj

Komentar: V zaključku pogovora je tekom podajanja informacij o psihopatologiji sogovorka dodala tudi to, da se velikokrat nasilje ne začne nujno pri živalih ampak lahko tudi pri plišastih živalih. (Primerjava žive živali s plišasto)

3. SKLOP: ČUSTVA, IZRAŽANJE ČUSTEV

’...ki je pač umrla je…’’

Čustva do živali: žalovanje

Komentar: Že na začetku intervjuja je sogovorka odprla to čustveno tematiko in sicer smrt njene psičke.  Vidno je bilo, da je to težja tematika, vendar se je v pogovoru počutila varno, da tovrstno tematiko lahko odpira.  S tem je sporočala tudi, da so čustva podobno kot pri odnosu človek-človek prisotna tudi po smrti psa. (Čustva do psov) 

‘’...ena je ful name navezana pa je ful taka mirna, ful bi bila pridna. Druga je ful na Simona navezana pa je živa žlehta, Hah.’’

Čustva do živali: navezanost živali, navezanost človeka, navezanost mirnih in živahnih

Komentar: Izražanje navezanosti je izredno iskreno in globoka tematika. Odpiranje tega v intervjuju nakazuje, da so sogovorki ti odnosi z njenimi psi izredno pomembni. Prav tako z primerjavo prikaže, da lahko različni ljudje z različnimi psi razvijejo različne odnose in se drugače navežejo en na drugega. (Navezanost na psa) 

‘’...to je ta žlehta…’’

Čustva do živali: ocenjevanje značaja živali – ubogljiv – neubogljiv, napadalen - nenapadalen

Komentar: Sogovorka je z besedo ‘’žlehta’’ označila enega od svojih psov.  Vidno je bilo, da ni šlo za sovražno besedo ampak bolj navihan pogled na situacijo ampak zanimivo je bilo videti, da je oseba označila psa z besedo, s katero bi ponavadi označevali ljudi. (Dojemanje psov kot ljudi) 

‘’...ker ti bodo spizdil…’’

Vedenje živali: begavost, čustveni odzivi lastnika: nejevolja

Komentar: V tem delu je sogovorka prvič uporabila vulgarizem. Sprva se je videlo, da je bila malo negotova glede uporabe te besede, saj je vedela, da je pogovor sneman, vendar se je zanjo vseeno spontano odločila. Beseda nosi čustveno sporočilo, da ji je nadležno, če pes pobegne. V nadaljevanju vulgarizmi niso nosili tolikšnega čustvenega nabora. 

 ‘’Mislim, če bi mi ga en dal bi ga mela, no, sam ne bi si ga pa lih zbrala.’’

Čustveni odzivi: preference do značaja živali, empatija do živali, sočutje do živali

Komentar: V tem stavku sogovorka izredno nazorno prikazuje sočutje do živali. Čeprav je prej izražala, da ji določena pasma vizualno ni všeč, je s tem stavkom povedala, da bi ga kljub temu obdržala. S tem je pokazala sočutje do živali in obenem ljubezen do psov samih. (Empatija do psov) 

 ‘’...noro, no tist. Jaz bi ga upala met. Drgač paa.’’

Čustveni odzivi: empatija, naklonjenost, navdušenje, lastništvo kot vzgojni izziv

Komentar: Izrazito navdušenje nad določeno pasmo, kjer sogovorka izraža ne samo veselje, ki ga čuti ob misli na to pasmo ampak tudi samozavest in pogum, saj se zaveda, da je to pasma, ki je težka za vzgajati vendar jo njena notranja motivacija žene naprej. 

 ‘’Huskiji so tudi meni všeč.’’

Čustveni odzivi: preference do pasme, psi kot skupni interes

Komentar: Povezanost preko sorodnih interesov. Sogovorka je uporabila priložnost, da se poveže z mano in to izrazila s čustvenim odobravanjem mojega zanimanja za določeno pasmo. (Psi kot skupni interes) 

‘’Ja, ja, Isa je bila, Isa je bila lih zate. Sej pravim, žlehta. To že k jo vidš, neki, neki, neki lumpa. 80% more neki ušpičit haha...’’

Čustvena tematika, toleranca težavnosti psa, spoštovanje individualnosti psa, pes-katalizator

Komentar: Zopet povezovanje preko skupne tematike in uporaba humorja za razbremenitev in olajšanje situacije. V tem delu je sogovorka s čustvenimi besedamo kot je ‘’žlehta’’, ‘’lumpa’’ označila svojo psičko in me povezala v to zgodbo s tem, da se je navezala direktno name ‘’zate’’. Gre za povezovanje. 

 ‘’Ja sem slišala…’’

Čustvena beseda, razdor med ljudmi zaradi živali

Komentar: Sogovorka je v tem kratkem stavku s svojo telesno govorico in tonom glasu izrazila ogromno nezadovoljstvo glede tematike, ki se je odpirala. Želela je govoriti o njej vendar je bilo vidno, da ima zelo trdno stališče, kaj si misli o tematiki. Stališče je bilo močno prepleteno s čustvi, saj se je šlo za aktualno problematiko. (Razdor med ljudmi zaradi živali) 

 ‘’Da je zmešana, cenzuriraj. Ne mislm jst mam, Jst mam ful rada živali  in recmo zdi se mi pomembn.’’

Čustvena tematika, obsojanje slabega ravnanja z živalmi

Komentar: Nadaljevanje prejšnjega stavka. Zanimivo je, da je v tem delu sogovorka uporabila ‘’cenzuriraj’’, čeprav je v prejšnjih delih intervjuja že uporabljala vulgarizme. Videti je bilo, da je njeno stališče zelo čustveno nabito in da na to ni preveč ponosna. Izkazuje ljubezen do živali in se ji zdi pomembno, da ljudje sprejemajo živali, in jih ne odrivajo stran od sebe ali jim škodujejo. 

‘’Tko, da prov nima rad živali. Pač to je to.’’

Čustvena tematika, obsojanje nenaklonjenosti do živali

Komentar: Nadaljevanje prejšnje misli, kjer bolj dobesedno izrazi svoje neodobravanje sovraštva do živali in misli na to, da bi jim kdo škodoval.   

‘’Uhh, a tko kaj, da ne mara živali pa pol…’’

Čustvena tematika, obsojanje nenaklonjenosti do živali, nasilja

Komentar: Vidno je bilo, da je v sogovorki še močno odzvanjala tematika nasilja nad živalmi in je težje sledila mojim vprašanjem, zato se je malo zmedeno a še vedno nabito s čustvi pozanimala, če je pravilno razumela moje vprašanje. 

 4. SKLOP: SOGOVORKINA STALIŠČA IN PREPRIČANJA 

‘’Mislm pr men je tko, jst ne obsojam človeka naprimer črn si, gej si, al pa kej. Edin pr eni stvari obsojam ane. Če vidim da nekdo nima odnosa, da nima rad živali. Pa ne da se jih boji, ne. Ker recimo eni se jih bojijo.’’

Čustvena tematika, Stališča do drugačnosti, obsojanje nenaklonjenosti do živali, nasilja

Komentar: Sogovorka je v tem delu zelo nazorno pokazala svoje nestrinjanje do nasilja nad živalmi. V prvem delu je zelo dobro dala vedeti, da je sicer odprta oseba in sprejema drugačnost ter razume, da nismo vsi ljudje enaki, ter da jo to ne moti. To pomeni, da je nadaljevanje, kjer izrazi neodobravanje nasilnega odnosa do živali toliko bolj trdno. (Razdor med ljudmi) 

‘’Pri velik ljudeh se mi zdi tko, da majo tisto nasilje v seb in si je do sočloveka  ne upajo, ker vejo, da so neke sankcije, da bojo neki ne. Žival je pa v bistvu dost nemočno bitje. Recimo če jst doma mačka dvakrat brcnem, kdo bo pa vedu, da sm ga.’’

Stališča do nasilja nad živalmi, zavračanje nasilja, razlaganje nasilja

Komentar: Nadaljevanje misli o nasilju nad živalmi. Sogovorka nadaljuje svoje stališče o tem, kaj si misli o ljudeh, ki so nasilni do živali in zakaj to po njenem mnenju ljudje počnejo. 

 ‘’Je pa pomojem tud ful prirojen po starših. Če je mama tko ojoj pes gre, tud otrok ne bo mel možnosti kej druzga razvit.’’

Stališča do nasilja nad živalmi, razlaganje vzrokov nasilja

Komentar: Ob koncu je sogovorka izpostavila še svoje stališče in mnenje o tem, kdo je odgovoren za razvoj odnosa, ki ga oseba goji do živali. Tu poudarja ontogenetske razloge za razvoj strahu do psov in kako lahko to vpliva na otroka. (Ontogenetski razlogi)

Ni komentarjev:

Objavite komentar