Objavljam nekoliko prirejeno seminarsko nalogo doktorske študentke socialne gerontologije na AME ECM Karmen Romih s prvotnim naslovom Seksualno življenje starostnikov v institucionalnem varstvu. Prvotno besedilo sem ponovno kodiral in dopolnil poskusno teorijo.
Seksualnost je danes še vedno tabu tema, predvsem ko govorimo o
seksualnosti starejših. V slovenskem prostoru je ta tema malo raziskana, zelo
malo je o njej napisanega. Populacija se stara, vse večji je delež starejših od
65 let, mi pa o seksualnosti starejših malo vemo. Potrebno bo raziskovati in
ugotoviti, kakšno je seksualno življenje starostnikov. V Sloveniji je
institucionalno varstvo starejših razširjena oblika zagotavljanja zdravstvene
in socialne oskrbe.
Pojmovanje seksualnosti je različno, pogojeno je kulturno in
družbeno. "Izraz seksualnost se nanaša na celostno osebo. Vključuje vse
tiste vidike človeškega bitja, ki so v specifični zvezi biti deček ali biti
deklica, ženska ali moški in je bistven subjekt dosmrtnih dinamičnih sprememb.
Seksualnost izraža naš človeški značaj, ne samo naše narave. Kot funkcija
popolne osebnosti se ukvarja z biološkimi, psihološkimi, sociološkimi in
kulturnimi spremenljivkami življenja, ki s svojim učinkom na osebnostni razvoj
in medsebojne odnose lahko po vrsti vplivajo na družbeno strukturo« (Sex
Information and Education Council of the United States, 1980, str. 156, cit. po
Fridl, 2009).
Seksualnost na ravni višjih in nižjih potreb opredeljuje nižje potrebe
občutja in zadovoljitve kot manj pomembne, ljudje jih lažje zanemarijo. Na
ravni zadovoljevanja višjih potreb pa ljudje bolj iskreno uživajo.
Samouresničena oseba v seksualnosti bolj uživa kot povprečna in spolnosti v
svojem življenju pripisuje mnogo manj pomembno vlogo (Maslow, 1982).
Košiček (1989, str. 85) navaja, da so ljudje na ljubezensko seksualnem
področju najbolj občutljivi, ker te vidike povezujejo z najmočnejšimi čustvi in
si tako prizadevajo zadovoljiti življenjske potrebe, ki jih spremlja močno
čustveno doživljanje.
Avtorja Heath in White (2002) navajata, da se seksualna aktivnost
starejših v večini primerov konča s smrtjo dolgoletnega življenjskega
partnerja. Star človek ima potem manjše možnosti za ustvarjanje novega
razmerja. Dejstvo, da se potem starejši preselijo v dom ostarelih in faktorji,
ki vplivajo na zasebnost, pa onemogočajo intimne odnose. Izražanje seksualnosti
in intimni odnosi se bodo v domovih ostarelih morali spremeniti v očeh
zaposlenih, v smislu podpore oskrbovancem in so del dolžnosti oskrbe
oskrbovancev.
Nekateri avtorji spolnosti v domovih za starostnike pripisujejo določene
pogoje, ki jo omogočajo. Okolje bi moralo zagotavljati, da so ljudje lahko
skupaj, da jih partnerji lahko obiščejo. Potrebno bi bilo zagotavljati klimo
naklonjenosti, ki bi temeljila na zaupljivosti zaposlenih v domovih in
njihovega pozitivnega odnosa do seksualne aktivnosti, seksualne aktivnosti
starih ljudi, izven zakonske ter istospolne seksualne aktivnosti (Gott in
Hinchliffs, 2003, str. 693). Potrebno bo tudi razumeti poglede in izkušnje starih
ljudi, kajti intervjuji s starimi ljudmi so pokazali, da imajo probleme s
spolnostjo, o katerih bi se radi pogovorili z zdravnikom, pa se ne čutijo
sposobne. Starejši odrasli so tolerantni do spolne aktivnosti starejših, kar je
pokazala študija izvedena na 68 starejših odraslih v domovih starejših. V tej
raziskavi se 86% populacije vzorca ni strinjalo z izjavo, da si starejši moški
in starejša ženska nista privlačna (Walker in Ephross, 1999, str. 92).
Starostniki so na področju seksualnega vedenja raznolika populacija. Med
njimi najdemo dolgotrajne zakonske zveze ter manj tradicionalne oblike (izven
zakonske skupnosti, istospolne zveze,
masturbacija, romantični odnosi). Starejši ljudje so tako kot mlajši lahko
vključeni v nekatere vrste seksualnega vedenja, kjer so lahko zadovoljni ali pa
ne. Ker starejši doživljajo pritisk k prilagoditvi v pasivno vlogo s strani
družbe, odraslih otrok in izvajalcev oskrbe, je v programih obravnave
razumevanje seksualnosti starejših nujno potrebna (Hilman, 2000, str. 2).
Avtorice Esterle, Munoz Sastre in Mullet (2010, str. 195) so s študijo, v
katero je bilo vključenih 427 Francozov v starosti 18 do 84 let,
ugotovile, da so za seksualnost starejših odločilni štirje faktorji:
partnerjeva starost, stan, trajanje razmerja in zasebnost. Za večino vključenih
v raziskavo so seksualne pravice starejših osnovne človekove pravice.
Gott in Hinchliff (2003, str. 1619) navajata, da je veliko starostnikov po
izgubi svojega partnerja pripravljenih, da si poiščejo novega partnerja in
oblikujejo nove, izpolnjujoče seksualne odnose.
Cilj študije je ugotoviti kaj starostniki v domu
razumejo pod pojmom seksualnost in kakšna njihova seksualnost je, kako jo
opisujejo. Na osnovi ugotovitev bi oblikovala koncept o seksualnem življenju
starostnikov.
Raziskovalna vprašanja:
1. Kaj starostniki v domu Viharnik razume pod pojmom seksualnost?
2. Kako starostniki doma Viharnik doživljajo in izražajo seksualnost?
3.1 Področja zanimanja
Odločila sem se, da bom raziskala kakšna je seksualnost oziroma kako
seksualnost opisujejo starostniki v institucionalnem varstvu, v domu Viharnik v
Kranjski Gori. Zanimalo me je, kakšno je mnenje posameznih stanovalcev o
seksualnosti starejših. Opazila sem, da se stanovalci doma Viharnik veliko
družijo med seboj. Med druženjem se božajo, poljubljajo in si izražajo
naklonjenost. Druženje jim omogoča tudi arhitektonska zgradba doma Viharnik.
Dom je prostoren, svetel in lociran izven centra. Stavbo obdajajo sprehajalne
poti, ki so speljane po urejenemu parku, s pogledom na Julijce. Dom Viharnik je
dom četrte generacije, kar pomeni, da ni tradicionalen. Posamezni oddelki,
imenujejo se skupine, delujejo po principu gospodinjskih skupnosti. V posamezno
gospodinjsko skupnost je vključenih od 12 do 16 stanovalcev. Vitalni stanovalci
so v vitalnih gospodinjskih skupnostih, stanovalci z demenco v skupinah z
demenco, stanovalci, ki potrebujejo zdravstveno nego, pa v negovalnih skupinah.
Vsako skupino (gospodinjsko skupnost) vodi gospodinja. Stanovalci se znotraj
doma Viharnik večinoma zadržujejo znotraj svoje gospodinjske skupnosti in v
kotičkih med posameznimi skupinami.
Osebje doma Viharnik se večkrat tudi sreča z intimnim druženjem stanovalcev
v njihovih sobah. Stanovalci doma Viharnik ne prikrivajo seksualnosti. Z
izvedeno študija bi lahko pripomogli k zagotavljanju pogojev za izražanje
seksualnosti pri stanovalcih v tem domu. Poznavanje seksualnosti starejših pa
bi omogočilo razumevanje s strani osebja v domu. Seksualnost bodo starostniki
doma najbrž opisovali kot dotikanje.
3.2 Viri podatkov, gradivo, vodilo za intervju
Uporabljena je bila kvalitativna metoda raziskovanja, podatke sem pridobila
s pomočjo nestandardiziranega, polstrukturiranega intervjuja. Pred izvedbo
intervjuja sem stanovalcem predstavila temo raziskave in jih prosila za
sodelovanje. Pripravljeni so bili sodelovati. Intervjuje sem izvedla
individualno, izven bivalnih prostorov. S stanovalci, ki so bili vključeni v
raziskavo, se poznamo že dalj časa in mi zaupajo. Pogovori so potekali
sproščeno, sprotno smo razjasnili nejasnosti.
Vprašanja, ki so mi bila vodilo za izvedbo intervjuja sem oblikovala na
osnovi pregleda tuje znanstvene literature.
Vodilna vprašanja:
1. Kaj razumete pod pojmom
seksualnost?
2. Ali čutite željo
po izražanju svoje seksualnosti?
3. Ali to željo izražate in
kako jo?
4. Ali verjamete, da je
pozitivna povezava med zdravjem, dobrim počutjem in izražanjem seksualnosti?
5. Si želite, da bi vas v
domu starostnikov podprli v izražanju potreb po seksualnosti?
6. Kakšne oblike podpore bi
si želeli?
7. Kakšno je vaše življenje
na seksualnem področju?
8. Se vam zdi, da se je
vaše seksualno življenje z leti ali z namestitvijo spremenilo in kako?
9. Kakšni so vaši občutki,
ko gledate starejši, zaljubljeni par?
10. Kaj menite za ljudi, ki
se v starosti ponovno poročijo?
3.3 Raziskovani (izbor, število)
V vzorec sem zajela štiri stanovalce v domu Viharnik. Vsi so v vitalni
skupini, kar pomeni, da pri izvajanju zdravstvene in socialne oskrbe
potrebujejo minimalno pomoč s strani zaposlenih. Se samostojno gibljejo,
stanovalec 3 se giblje s pomočjo invalidskega vozička. V raziskavo
sta bila vključena dva moška in dve ženski. Najmlajši je imel 75 let, najstarejši
87 let. Trije od stanovalcev prihajajo iz mestnega okolja, eden iz vaškega. Čas
nastanitve v institucionalnem varstvu je različen, od treh mesecev do enega
leta. Raziskovani imajo različno izobrazbo, vsi imajo otroke. Glejte tabelo
št.1.
Tabela 1: Opis vzorca
Stanovalec
1
|
Stanovalec
2
|
Stanovalec
3
|
Stanovalec
4
|
|
Spol
|
moški
|
ženska
|
ženska
|
moški
|
Starost
|
75 let
|
76 let
|
78 let
|
87 let
|
Zaključena
izobrazba
|
Poklicna
šola
|
Visoka
šola
|
Doktorat
|
Srednja
šola
|
Čas
bivanja v domu
|
3 mesece
|
4 mesece
|
13 mesecev
|
12 mesecev
|
Stan
|
Samski
|
Vdova (1
Leto)
|
Izvenzakonska
skupnost
|
Vdovec (
20 Let)
|
Sorodniki
(otroci)
|
Da: sin in
hči
|
Da: sin
|
Da: hči
|
Da: hči
|
Okolje iz
katerega izhajajo
|
Mestno
|
Mestno
|
Mestno
|
Vaško
|
3.4 Postopek zbiranja podatkov
Intervjuje sem izvedla s pomočjo vodila za intervju. Sprotno sem beležila
odgovore, ki sem jih kasneje pretipkala.
3.5 Urejanje podatkov
Pridobljene podatke sem kvalitativno vsebinsko analizirala ob uporabi
induktivnega pristopa kodiranja. Ugotovljene kategorije sem ponovno povezala z
vsebino in iskala posledice, vzroke in vzorce interakcij. Glej prilogo1.
Opredelitev spolnosti:
Spolnost ali seksualnost opredeljujejo vprašanci
različno. Njihovi odgovori se razvrščajo na kontinuumu od bolj posrednega, romantičnega
ali platoničnega odnosa do bolj neposredne, telesne spolnosti. Nekateri
spolnost enačijo z ljubeznijo in pripadnostjo ("Ljubezen, kaj bi rekel
drugega, da čutiš nekoga, ki te ima rad."), drugim pomeni predvsem stik,
druženje ("druženje, dotik"), tretjim bolj telesno ugodje
("crkljanje, dotik"), užitek. V splošnem pa so vse te opredelitve
povezane ("ljubezen, dotik, zadovoljstvo"). Pri nekaterih je v
ozadju navezovanja stikov z osebo drugega spola predvsem strah pred
osamljenostjo, bolj kot težnja po spolnem ugodju. Nekateri začutijo željo le
pod pogojem, da naletijo na zelo privlačno osebo ("Čutim, ampak mora biti
zelo privlačna oseba..."). Ob tem pomislimo, da gre vendarle za željo in
zanimanje, ki počasi usiha in potrebuje močnejše spodbude, da se pojavi in
izrazi. Vse kaže na osrednji POMEN BLIŽINE (osrednja kategorija
tega dela) v večji meri kot spolnosti, seksa, v ožjem pomenu besede.
Obstoj spolne želje in njeno
izražanje:
Ali stari čutijo željo po spolnosti, ali jo izražajo?
Naši štirje vprašanci in vprašanke to željo čutijo (OBSTOJ ŽELJE) in jo tudi
izražajo. Seveda pa lahko domnevamo, da kaki drugi stanovalci doma te želje ne
čutijo, tako da ta možnost ostaja odprta. Željo po spolnosti izražajo na
različne načine. Te lahko razdelimo na bolj domišljijske in bolj stvarne.
Eni in drugi načini izražanja se lahko pojavljajo hkrati ali pa ločeno.
Nekateri fantazirajo o spolnosti ("... zdaj bolj fantaziramo, je pa
navzoče..."), istočasno pa svoje fantazije tudi uresničujejo ("Seveda
jo pobožam, kakšno gospo."). O čem fantazirajo, kakšne so te njihove
fantazije, niso povedali. Svojo željo izrazijo besedno ("Izražam tako, da
povem." - "Rečem: a boš prišel k meni, da se bova malo
stisnila.") - NEPOSREDNO BESEDNO IZRAŽANJE ŽELJE.
Spolno udejstvovanje: pomen čustvene bližine
Kaj pravzaprav počnejo stari, ko si zaupajo spolne
želje? Nekaj malega je razvidno že iz prejšnjih odstavkov. Pahljača načinov je
kar precej široka: aktivnosti segajo od pogovora (najbrž tudi o intimnih rečeh)
do - verjetno - spolnega odnosa s penetracijo (o slednjem nimamo izjave),
zadovoljiti se moramo samo z izjavo, ki kaže na aktivnosti v postelji
("... Sin naju je našel v postelji..."). Možnosti glede
povezovanja različnih oblik in načinov sta pa v načelu dve: da se pri istem
paru pojavljajo različne aktivnosti od pogovora do spolnega odnosa, ali pa, da
se pojavlja le določena vrsta dejavnosti, npr. samo druženje in pogovor brez
telesnega stika - oziroma nekako v smislu ločitve seksa od ljubezni ("Zelo
pomemben je pogovor, to je ta glavno ... zdaj ko nisva več skupaj, jaz pogrešam
bolj bližino, brez spolnosti, čedalje bolj..."); starim je bolj do bližine
kot do seksa, obratno kot je to pri mladih. Sicer pa nismo nič izvedeli o
nekaterih "trdnejših" dejstvih: ali imajo starostniki še odnose s
penetracijo, ali masturbirajo, ali uporabljajo kakšne pripomočke in poživila in
podobno. Kakšne so njihove prakse in stališča do teh zadev? Kot osrednjo
kategorijo ponavljamo POMEN ČUSTVENE BLIŽINE IN DOTIKA v nasprotju s SEKSOM.
Spremembe spolnosti v starosti in v domu: nove možnosti, sproščenost, upad živosti
Zanimive in pomembne se nam zdijo ugotovitve o
spremembah spolnosti v starosti v primerjavi z mlajšimi leti. Predvsem
ugotavljamo razliko med zakonskimi pari in samskimi oziroma vdovelimi. Pri
zakonskih parih se pojavi naveličanost do dolgoletnega partnerja/partnerice,
hkrati pa zakonska zveza preprečuje, da bi si zakonec poiskal drugega
partnerja/-ico. ("... Morala sem se prilagoditi partnerju, on pa ni bil
zainteresiran za spolnost ... Menim, da se moški zveste partnerice naveliča ...
Ni pomembna dolžina skupnega življenja, važno je skupaj bivati, ležati v isti
postelji..."). Glede doživljanja spolnosti pri sebi so možni trije
izidi primerjave med mladostjo in starostjo: da ni sprememb, da je sprememba na
bolje in da je sprememba na slabše. Nekateri menijo, da ni sprememb v
bistvenem: "... v sami ljubezni v mladosti in starosti ni razlik..."
Iz drugih intervjujev je razvidno, da spremembe so. Spremembo na boljše izraža
tale izjava: "Boljše kot v mladih letih. Spremenilo se je." Ugodne
spremembe so več vrst. 1. Nov partner ali nadomestni partner. "Spoznal
sem novo partnerko in v tem uživam." V tem primeru je v ospredju nova
partnerka/nov partner. 2. V drugem primeru je razlika v
večji sproščenosti v starosti; odpadejo različne bojazni: "Ko si
mlad imaš predsodek, kaj bo, zdaj si sproščen, ni te strah zanositve ...
bolj se predaš..." "zdaj lahko delaš, kar hočeš, uživaš..." 3. Življenjsko
pomembna pozitivna sprememba (novo življenje). To gre tako daleč, da
opisujejo spremembo kot življenjsko pomembno: "... vdova, ki ji nova zveza
prinese smisel življenja ... drugo življenje." Negativna sprememba se
povezuje predvsem z odsotnostjo nekdanje živosti, ljubezni:
"Z leti se je vse spremenilo. Ni več prave zaljubljenosti, gre bolj za
izkoriščanje drug drugega. ... Vdovec sem že 20 let, od takrat nisem imel
nobene resne zveze. Vse nežno in bežno. Če je prava ljubezen,
se človek ne zaljubi več."
Stališče do spolnosti pri drugih:
"hvala bogu, da sta se našla"
Spolnost je bila v določenih okoljih tabu-tema.
Institucionalna okolja, zavodi različnih vrst, so bili tipična okolja, kjer izražanje
spolnosti in spolni odnosi med "varovanci" iz različnih
razlogov niso bili zaželeni. Družbeno okolje ima lahko torej bolj ali manj
naklonjen ali odklonilen odnos do izražanja spolnosti. Stanovalci doma so drug
drugemu tako okolje. Tudi če svoje spolne težnje sprejemajo, je možno, da
stanovalci spolnosti pri drugih ne sprejemajo. Ta odklonilna
možnost se je v našem okolju pojavila v nekoliko prikriti obliki. Eden
od vprašancev meni, da gre pri spolnih odnosih med sostanovalci za
izkoriščanje; ublaženo rečeno, za zveze iz osamljenosti ali zaradi udobja:
"... Ni več prave zaljubljenosti, gre bolj za izkoriščanje drug
drugega. ... Ljudje se na stara leta poročajo iz potrebe, da so postreženi,
urejeni." Rahlo zavist izraža tale izjava: "...
Zakaj še jaz nisem tako zaljubljen. Vendar je to loterija, na stara leta pa
sploh." Druga možnost je sprejemanje, odobravanje. "Za
ljudi, ki se v starosti poročijo, bi rekel, da je v redu, če se imata res
rada." - "V redu se mi zdi. Na splošno sem proti porokam, ker nisem
verna, da pa skupaj živijo, je pa v redu..." - ""S starostjo ne
moreš več biti tako zaljubljen, ne moreš partnerici ugoditi ... ampak je lahko
lepo."
Okoliščine izražanja spolnosti: omejitve in
spodbude
Stališče stanovalcev samih
do partnerskih odnosov in spolnosti v domu je ena od okoliščin, ki bodisi
spodbujajo, omogočajo izražanje spolnosti bodisi zaviralno vplivajo na spolno
udejstvovanje stanovalcev. Druge olajševalne ali oteževalne okoliščine se
nanašajo na ravnanje vodstva in zaposlenih v instituciji.. Ob tem je v ospredju
želja, da bi pari imeli zasebnost, tj. svojo sobo:
» Ja želim si, tako, da bi bila z mojo prijateljico
skupaj v isti sobi«. Ta želja gre z roko v roki z drugo, morda bolj temeljno,
da bi ljudje v domu razumeli željo in potrebo posameznika po spolnosti: »...
želim si razumevanja, da se moje želje
upoštevajo." Seveda pa je odločilna »okoliščina« izražanja spolnosti
pač starost: spolnost je stišana in perspektiva ni rožnata. Zato sta ravnodušnost in vdanost v usodo tako rekoč
onkraj omejitev in spodbud.
Mnenja o vplivu spolnosti na zdravje
V splošnem bi lahko ljubezensko in/ali spolno življenje v
starosti vplivalo na zdravje ali pa ne vplivalo; če bi vplivalo, tedaj ugodno
ali neugodno. Vpliva spolnosti na
zdravje ne moremo zanikati. »Seveda je /zveza med
zdravjem, počutjem in spolnostjo/, takrat se človek počuti mladega, kako že
pravite, fit, kajne…to je povezano s seksualnostjo« Iz naših intervjujev sledi, da spolnost v
najširšem smislu, ki vključuje ljubezen, dobro vpliva na zdravje. Indikator
ugodnega vpliva je, da se človek počuti mlajšega, bolj "fit".
Poudarjena je predvsem čustvena plat spolnosti, ne toliko telesna sprostitev. Morda bi temu počutju lahko rekli »ljubezenska pomladitev« ali »cvetje v
jeseni«. »Verjamem, boljše se počutim, če je dotik in če čutim,
da me ima nekdo rad, se počutim mlajšo.«
Ali torej odsotnost spolnega življenja slabo vpliva na zdravje? Tu bi morali
biti v sodbi zadržani. Spolno življenje hkrati z ljubezenskimi težavami starega
človeka tudi izčrpava. Verjetno je mirno in zmerno ljubezensko ukvarjanje
dobrodejno, pretiravanja pa čustveno in/ali fizično naporna, tako da bi lahko
dali prav vprašanki, ki pravi, da se lahko živi tudi brez tega.
Pri analizi štirih intervjujev sem oblikovala 3 kategorije in 7
podkategorij. Na raziskovalna vprašanja sem pridobila odgovore. Ugotovila
sem, da anketirani starostniki seksualnost razumejo kot ljubezen, dotik,
zadovoljstvo in druženje. Opisujejo čustveno komponento seksualnosti,
telesno komponento le kot dotik. Pri opisovanju seksualnosti je prepoznati
prednosti in ovire. Ovire vidijo v ne zagotavljanju pogojev za seksualnost, kot
je možnost bivanja v isti sobi. Oviro jim predstavlja tudi fizična spremenjenost,
kot so spremembe zunanje podobe in odvisnost, ki je posledica fizične
oslabelosti. Prednosti so sproščenost, uživanje ter avtonomija. Anketirani
stanovalci doma Viharnik poudarjajo pomen sobivanja v starosti, predvsem
sobivanje z ljubljeno osebo.
S pomočjo ugotovitev, oblikovanih kategorij, podkategorij, povezave z
besedilom in iskanjem vzrokov in posledic sem oblikovala nov teoretični
koncept.
Tabela 1: Prikaz kod, podkategorij in kategorij
KODE=33
|
KATEGORIJE
|
PODKATEGORIJE
|
Ljubezen,
moč seksualnosti, drugačna zaljubljenost, lepo, boljše, smisel življenja,
pogovor, iskrice
|
Romantika
|
Dobro
počutje
|
Sproščenost,
ni strahu, ni obremenitev, uživanje
|
Uživanje
|
|
dotikih,
poljubih, zvestoba, priznanje veze, ponovna poroka,
|
Pričakovanja
|
Hrepenenje
|
Skupaj,
ista soba, druženje, zaupanje
|
Pogoji za
seksualnost
|
|
Bližina,
izguba, odvisnost, pripadnost, prepuščenost samemu sebi, izkoriščanje
|
Strah pred
osamljenostjo
|
|
Ustreči
partnerju, mnenje otrok, mnenje zaposlenih
|
Omejevanje
seksualnosti
|
Prilagajanje/negativni
odnos okolice do seksualnosti starejših
|
Lepa,
mlada, spolno privlačnost
|
Zunanji
videz
|
Na osnovi analize besedila sem oblikovala 33 kod, ki sem jih združila v
kategorije.
» Ko si mlad imaš predsodke, kaj bo….zdaj je drugače, sproščen si, bolj se
predaš, ljubezen jemlješ kot nekaj svetega, kot nov smisel življenja«
označuje kategorija Romantika. Podkategorijo Hrepenenje
pa opisuje sledeče: »želim si dotikov, poljubov…boljše se počutim…«.
Izjava »….želim si seksualnosti, ampak mora biti zelo privlačna oseba, bi
jo malo pobožal in bi bilo takoj drugače« podpre podkategorijo Zunanji
videz in je v povezavi s kategorijo Omejevanje seksualnosti.
To opredeljuje izjava: »V domu imaš možnost, da spoznaš sebi primernega, jaz
sem ga. Z njim sem skupaj cel dan, želim pa si skupne sobe za naju.«
Podkategorijo Prilagajanje/negativni odnos okolice do seksualnosti lahko
podkrepimo z naslednjimi izjavami: » ….sin naju je našel v postelji objeta in
je rekel češ, ata kaj se ga pa greš« ali » partnerju ni bilo do seksualnosti,
sem se ji morala odreči, če sem želela, da sva skupaj..«.
Navedena podkategorija se prepleta s podkategorijo Strah pred
osamljenostjo, ki jo opišejo: »….ljudje se v starosti poročajo zgolj
iz potrebe, da si postrežen in, da nisi sam. Takrat se partnerja samo
izkorišča« ali »…. uživam v gledanju starejšega zaljubljenega para. Hvala bogu,
da sta se našla, vsaj ne bosta sama. Ko si mladje to vseeno, s starostjo ni
dobro če si sam«.
Ugotovila sem, da anketiranci seksualnost opisujejo kot razmerje med žensko
in moškim, kjer ključno vlogo igrajo nežnosti, ljubezen, pogovor in iskrice.
Prednostno navajajo duhovno in čustveno komponento spolnosti. Telesno zgolj kot
poljub in dotik. V spolnosti uživajo, so sproščeni, predvsem jim je lepo.
Navajajo pričakovanja, kot so zagotovitev pogojev za spolnost in hrepenijo po
dotikih, objemih, partnerstvu. Anketiranci izražajo strah pred osamljenostjo,
odvisnostjo in izgubo. Pojavi se tudi pomen zunanjega videza, ko fizično lepoto
enačijo z mladostjo. Prepoznana je v izjavi: »….fantaziram, da sem privlačen,
mlad in lep……«. Na drugi strani pa ne navajajo bolezni ali kakršne koli druge
disfunkcije, ki bi jim predstavljala oviro pri seksualnosti.
5. 1 Kritična ocena uporabljene metode
Kvalitativni pristop z uporabo intervjuja, kot tehnike zbiranja podatkov,
je za raziskovano področje primerna metoda, predvsem zaradi tega, ker vstopamo
v intimni svet posameznika in le ta način dobimo ustrezne podatke, ki nam lahko
pojasnijo fenomen seksualnosti starejših v slovenskem prostoru.
5.2 Razprava o teoretičnem in praktičnem pomenu ugotovitev
Na osnovi ugotovitev sem oblikovala nov teoretični koncept, ki bi ga bilo
potrebno testirati v praksi.
Pri oblikovanju novega teoretičnega koncepta sem izhajala iz treh
kategorij, ki sem jih pridobila z analizo intervjujev. Kategorija
ROMANTIKA je povezana z ZADOVOLJSTVOM starostnika. Starostnik, ki uživa,
je tudi bolj zadovoljen. Starostniki v raziskavi so navajali ovire
(kategorija Omejevanje), kot je nemožnost bivanja v isti sobi. Zagotovitev
pogojev za izkazovanje intimnosti bi omogočilo zadovoljstvo starostnikov.
Kategorija PRIČAKOVANJA je povezana s konceptom ZADOVOLJSTVO v obeh
smereh. Starostnik, ki ima izpolnjena pričakovanja, kot so pogoji za seksualnost
in ni osamljen, obenem pa deležen dotikov in ostalih izkazovanj ljubezni, je
zadovoljen. Starostniki si želijo sobivanja, bližine in telesnega dotika,
realizacija navedenega vpliva na zadovoljstvo starostnika. Koncept
ZADOVOLJSTVO lahko opredelimo tudi s kategorijo OMEJEVANJE SEKSUALNOSI.
Zunanji videz vpliva na samopodobo in s tem na zadovoljstvo starostnika.
Pri tem ima vlogo tudi mnenje zaposlenih o seksualnostih starostnikov.
Kategorija ROMANTIKA je povezana s konceptom DOŽIVLJANJE SEKSUALNOSTI.
Seksualnost človeka se z leti spreminja, udeleženci v raziskavi navajajo, da
pogrešajo bližino, ne konkretne spolnosti. Opisujejo pomembnost pogovora ter
fantazije, da so lepi in privlačni. Obenem navajajo, da z leti ne gre več za
zaljubljenost, ampak odvisnost od drugega. Kategorija PRIČAKOVANJA je v
povezavi s konceptom DOŽIVLJANJE SEKSUALNOSTI. Koncept DOŽIVLJANJE SEKSUALNOSTI
je v medsebojni povezavi s konceptom ZADOVOLJSTVO. Starostniki
seksualnost izražajo kot dotik, objem, zadovoljstvo in ljubezen na eni strani,
na drugi pa zadovoljstvo z dotikanjem in bližino partnerja.
Zadovoljstvo v ljubezni, dobro počutje, zadovoljena potreba po
pripadnosti in neobremenjenost s fizično spremenjenostjo pa vpliva na
SAMOPODOBO STAROSTNIKA, ki je v povezavi z doživljanjem seksualnosti starostnika.
Doživljanje seksualnosti je v medsebojni povezavi s konceptom TRANSFORMACIJA
SEKSUALNOSTI. Doživljanje seksualnost starostnika je drugačna od doživljanja
seksualnosti v mladih letih (poudarek na dotiku, bližini) kar sovpada s
transformacijo seksualnosti, ki se kaže z dotiki, objemi.
PRILOGA
1 KODIRANJE
Kode za področja so vsebovane že v vprašanjih. Vprašanj je 10. Že med
intervjuji je spraševalka nekatera vprašanja združevala po smislu, pri
nekaterih pa se je pokazalo smotrno uvesti novo področje. Tako smo dobili
spodnjih 8 kod za področja:
OPREDELITEV SPOLNOSTI
» Ljubezen, kaj bi rekel drugega, da čutiš nekoga, ki te ima rad.« -
» Druženje, dotik« - »kaj mi pomen….crkljanje, dotik« - »
ljubezen, dotik, zadovoljstvo«
SPOLNOST
V ŠIRŠEM IN OŽJEM POMENU: SPOLNOST - SEKS, LJUBEZEN - SEKS
KONTINUUM
OD DRUŽENJA DO SPOLNIH ODNOSOV
MEHKI
SEKS - TRDI SEKS
Komentar: Odgovori na vprašanje o definiciji spolnosti naštevajo predvsem
"mehke" oblike spolnosti: druženje, dotik, crkljanje; in poudarjajo
bolj čustvene in duhovne oblike simpatije, ljubezen, imeti rad, omenjajo pa
tudi zadovoljstvo, to je, ugodje, užitek. Navedejo nas na razmišljanje o
običajnih nasprotjih med ljubeznijo in seksom, in na misel, da je pri starih v
domu bolj malo seksa pa več preproste simpatije, ljubezni, "mehkih"
oblik telesnih stikov. Morda bi bilo ustrezno poimenovanje značilne kategorije
spolnosti starih v domu MEHKA SPOLNOST.
OBSTOJ SPOLNE ŽELJE IN NJENO IZRAŽANJE
» Ja, imam željo.« - » Imam željo.« - » Čutim željo po
dotikih, poljubih.« - »ja čutim, ampak mora biti zelo privlačna oseba, bi jo
malo pobožal, pa je takoj malo drugače«
»Seveda jo, pobožam kakšno gospo.« - »Rečem: a boš prišel k
meni, da se bova malo stisnila.« - »Izražam, tako, da povem.« - »o, ja
(smeh)«
OBSTOJ
SPOLNE ŽELJE
ŽELJA
PO TELESNI SPOLNOSTI
ŽELJA
PO MEHKI SPOLNOSTI
ŽELJA
PO LJUBEZNI
SPODBUDE
ŽELJE
POGOJI,
DA SE POJAVI ŽELJA
NEPOSREDNO
BESEDNO IZRAŽANJE ŽELJE
NEBESEDNO
IZRAŽANJE ŽELJE
POSREDNO
IZRAŽANJE ŽELJE
Komentar: Vprašanci svojo željo po ljubezni in spolnosti priznavajo, tako
željo po ljubezni kot po telesnih stikih. Jo tudi izražajo. Izražajo jo lahko
neposredno ali posredno; besedno ali nebesedno, z vedenjem. Želje so različne.
Pri starejšem človeku se predstave o "trdem seksu" umaknejo bolj
blagim predstavam in željam: po dotikih, božanju, poljubih, predvsem pa o
ljubečem odnosu: druženju, pogovorih, naklonjenosti, nežnosti. Želje tudi niso
več močne in niso kar naprej prisotne; da se pojavi želja, je potrebna
spodbuda. Če moški opazi privlačno gospo, se mu pojavi želja; najbrž tudi
obratno.
SPOLNO UDEJSTVOVANJE
»Seveda jo, pobožam kakšno gospo.« - »Rečem: a boš prišel k meni, da se
bova malo stisnila.« "Zdaj bolj fantaziramo, je pa navzoče." -
"... sin naju je našel v postelji..."
KONTINUUM
SPOLNOSTI
MEHKA SPOLNOST
PREVLADA ČUSTVENEGA STIKA
UMIK V FANTAZIJO
ODPOVED TELESNOSTI
MEHKA SPOLNOST
PREVLADA ČUSTVENEGA STIKA
UMIK V FANTAZIJO
ODPOVED TELESNOSTI
Komentar: Najprej pomislimo na to, da se spolno udejstvovanje razvrsti na
širokem razponu predstav in dejavnosti: od zgolj fantaziranja preko druženja po
simpatiji, družabnosti, iger, družabnega kramljanja, intimnih, zaupnih
pogovorov do dotikov, držanja za roko, objemov, poljubov in nazadnje do
"postelje", kjer se pač dogaja odvisno od njegove zmožnosti. Verjetno
prevladujejo oblike "mehke spolnosti" ali celo zgolj čustven stik,
prijateljstvo. Pri nekaterih pride do umika v občasno fantazijo, do tega, da se
človek odpove telesnim stikom, ker ne vodijo do izpolnitve.
SPREMEMBE SPOLNOSTI S STAROSTJO IN V DOMU
» Boljše kot v mladih letih." - v sami ljubezni v mladosti in
starosti ni razlik..." - "...kolegica mi je rekla, da nikoli
ne bom mogla biti sama" - »…Morala sem se prilagoditi partnerju,
on pa ni bil zainteresiran za spolnost…..Menim, da se moški zveste partnerice
naveliča….Ni pomembna dolžina skupnega življenja, važno je skupaj bivati,
ležati v isti postelji…Zelo pomemben je pogovor, to je ta glavno….zdaj, ko nisva
več skupaj, jaz pogrešam bolj bližino, brez spolnosti, čedalje bolj…. «
- »…Z leti se je vse spremenilo. Ni več prave zaljubljenosti, gre bolj za
izkoriščanje drug drugega…Vdovec sem že 20 let, od takrat nisem imel nobene
resne veze. Vse nežno in bežno. Če je prava ljubezen, se človek ne zaljubi
več.« - » Ko si mlad imaš predsodek, kaj bo, zdaj si sproščen, ni te strah
zanositve….bolj se predaš, zdaj je boljše…spremenilo se je, vdova, ki ji nova
veza prinese smisel življenja….drugo življenje.« - "Spremenilo se je,
spoznal sem novo partnerko in v tem uživam.« - "S starostjo ne moreš več
biti tako zaljubljen, ne moreš partnerici ugoditi…ampak je lahko lepo.«
SPREMEMBE
SPOLNOSTI V ČASU (MLADOST - STAROST)
SPREMEMBE
GLEDE NA SPREMEMBO PROSTORA (DOMAČE BIVALIŠČE - ZAVOD)
SPREMEMBE
KAKOVOSTI SPOLNOSTI (UGODJA, UŽITKA)
KVALITATIVNE
SPREMEMBE (NAČIN DOŽIVLJANJA, PRAKTICIRANJA)
KVANTITATIVNE
SPREMEMBE (INTENZIVNOST UGODJA)
SPREMEMBE
PRI POROČENIH IN SAMSKIH (VDOVELIH)
ODVISNOST
SPREMEMB OD OSEBNIH/DEMOGRAGFSKIH ZNAČILNOSTI
Komentar: Spremembe spolnosti s časom lahko opazujemo na več dimenzijah,
predvsem na dimenzijah časa in prostora. Pride do sprememb v času in do
sprememb glede na spremembo lokacije (domače bivališče - zavod). Poleg tega
ljudje sami lahko pozitivno ali negativno vrednotijo spremembe. Kakšne so
kvalitativne spremembe? Opazimo, da vprašanci predvsem primerjajo doživljanje
spolnosti v mladosti z doživljanjem v starosti. Nekateri menijo, da spremembe
so, drugi, da jih ni. Ti slednji mislijo predvsem na bistveno spremljevalko
spolnosti, tj. ljubezen. Star človek še vedno lahko ljubi; glede tega čustva se
nič ne spremeni. Poleg tega kaže, da je potreba po drugem človeku, po biti z
drugim, pri ljudeh različna. Tudi to se ne spremeni, ta potreba ostane. Sicer
pa spremembe so, verjetno na vseh dimenzijah. Lahko so pozitivne ali negativne.
Med pozitivnimi je večja sproščenost, odsotnost strahu pred zanositvijo, večja
predanost. Sprememba je lahko tako pomembna, da človek govori o tem, da je na
novo zaživel; ali pa, da zveza izpolnjuje njegovo življenje z užitkom.
Spremembe na slabše so v glavnem povezane z upadom spolnega zanimanja, spolne
moči. Samih po sebi teh sprememb ne gre negativno vrednotiti. Sokrat je dejal,
da se je na starost znebil krutega tirana. Upad spolnosti prinese človeku
blagodejen mir - tako organizem ohranja energijo in skrbi za preživetje. Med
spremembe na slabše lahko uvrstimo tudi mnenje, da gre pri tej starosti za
"izkoriščanje", ne za pravo ljubezen, torej za partnerstva, ki
temeljijo na preračunljivosti. To je morda samo pregrob izraz za to, da se
partnerstva ne sklepajo iz strasti ampak zaradi osamljenosti; da bi si
preskrbeli družabnika. Spolnost se spremeni tudi kvantitativno; spremeni se
intenzivnost ugodja kot intenzivnost vsega čustvovanja. Vendar pa se ugodje še
vedno pojavlja in je še vedno lahko "zelo prijetno". O spremembah
spolne dejavnosti in doživljanja glede na preselitev v dom, ni neposrednih
izjav. Iz konteksta pa lahko sklepamo, da pomeni dom za nekatere novo
priložnost, saj spoznajo nove ljudi - novega partnerja. Pomembno je opažanje,
da je z ozirom na spolnost položaj poročenih, ki so v domu z zakoncem, drugačen
od položaja samskih in vdovelih. Za te slednje je dom nova priložnost. Za one
prve pa ne; pri njih se nadaljuje ustaljena zveza, v kateri enega od partnerjev
(ali obeh) spolnost ne zanima več; pride do naveličanosti z odnosom. Drugi
lahko to doživlja kot prikrajšanost, posebno ob zgledih drugih, ki so si našli
novega partnerja (zavist).
STALIŠČE DO SPOLNOSTI DRUGIH
» To se mi pa zdi v redu. - »Uživam v gledanju starejših zaljubljenih
parov, hvala bogu, da sta se našla,…veš, da nisi sam….da imaš ob sebi nekoga,
ki te ima rad….ko si mlajši , je to manj pomembno…v sami ljubezni v mladosti in
starosti ni razlik, le da zdaj lahko delaš kar hočeš, uživaš…kaj bi delala v
sobi…v zrak gledala….kolegica mi je rekla, da nikoli ne bom mogla biti sama…« -
»V redu se mi zdi.« - »Občutki so taki: Zakaj še jaz nisem tako zaljubljen.
Vendar je to loterija, na stara leta pa sploh. - "Za ljudi, ki se v
starosti poročijo bi rekel, da je v redu, če se imata res rada." -
"Pri nama je preskočila iskrica, sin naju je našel v postelji…pričakoval
sem, da bo rekel: 'ata kaj se ga greš', pa ni nič." - »Na splošno
sem proti porokam, ker nisem verna, da pa skupaj živijo je pa v redu…Svojemu
partnerju sem rekla, da če bi čudežno bila spet mlada, bi potovala.« -
"Ljudje se na stara leta poročajo iz potrebe, da so postreženi, urejeni. S
starostjo ne moreš več biti tako zaljubljen, ne moreš partnerici ugoditi…ampak
je lahko lepo.«
SPREJEMANJE-ZAVRAČANJE
SPOLNOSTI PRI DRUGIH
INTENZIVNOST
SPREJEMANJA-ZAVRAČANJA (UŽITEK)
DOŽIVLJANJE
SIMPATIJE (EMPATIJE) VS. ANTIPATIJE
ZAVIDANJE
PREDNOSTI
- SLABOSTI PARTNERSKE ZVEZE V STAROSTI
Komentar: V splošnem je lahko odnos do partnerskih zvez v starosti in do
poroke sprejemajoč ali odklonilen. V nas ali drugih starostnikih sproži lahko
občutja odobravanja, simpatije, empatije ali zgražanja, zavisti, obžalovanja,
da nismo sami našli partnerja/partnerko. Med našimi intervjuvanci zasledimo
odobravanje partnerskih zvez starih, empatijo, celo užitek, če vidijo tak par,
po drugi strani pa zadržanost, blago zavist in blago neodobravanje, češ da je
tak korak tvegan ali pa preračunljiv. Med prednostmi partnerske zveze v
starosti so: doživljanje ljubezni, občutek, da nisi osamljen. Med slabostmi ta,
da ne veš, ali bo zveza trajala, in pa da ne veš, kakšni so pravi motivi
partnerja/partnerice; morda gre samo za preračunljivost in izkoriščanje za
posebno pozornost in dodatno oskrbo.
VPLIV SPOLNOSTI NA ZDRAVJE
»Seveda je, takrat se človek počuti mladega, kako že pravite, fit, kajne…to
je povezano s seksualnostjo« - »Verjamem, boljše se počutim, če je dotik in če
čutim, da me ima nekdo rad, se počutim mlajšo.« - »Da, vendar težko bi rekla,
lahko se živi tudi brez tega, ampak brez dotika bi težko živela.« - »Toliko pa
nisem podkovan. Počutim se toliko boljše, da sem sproščen, da fantaziram, da
sem privlačen in se tako tudi počutim… zdaj bolj fantaziramo, je pa navzoče«
LJUBEZENSKA
POMLADITEV
MEHANIZEM
VPLIVA SPOLNOSTI NA ZDRAVJE
Komentar: V splošnem bi lahko ljubezensko in/ali spolno življenje v
starosti vplivalo na zdravje ali pa ne vplivalo; če bi vplivalo, tedaj ugodno
ali neugodno. Iz naših intervjujev sledi, da spolnost v najširšem smislu, ki
vključuje ljubezen, dobro vpliva na zdravje. Indikator ugodnega vpliva je, da
se človek počuti mlajšega, bolj "fit". Poudarjena je predvsem
čustvena plat spolnosti, ne toliko telesna sprostitev. Ali torej odsotnost
spolnega življenja slabo vpliva na zdravje? Tu bi morali biti v sodbi zadržani.
Spolno življenje hkrati z ljubezenskimi težavami starega človeka tudi izčrpava.
Verjetno je mirno in zmerno ljubezensko ukvarjanje dobrodejno, pretiravanja pa
čustveno in/ali fizično naporna, tako da bi lahko dali prav vprašanki, ki
pravi, da se lahko živi tudi brez tega.
OKOLIŠČINE IZRAŽANJA SPOLNOSTI (SPODBUDE IN OMEJITVE V INSTITUCIJI)
»Dom je na koncu ceste, ki ne vodi nikamor….to….« - »... želim si
razumevanja, da se moje želje upoštevajo." - » Ja želim si, tako, da bi
bila z mojo prijateljico skupaj v isti sobi« - »Ja, skoz skupaj z mojim, v isti
sobi...«
RAVNODUŠNOST,
VDANOST V USODO
RAZUMEVANJE
ŽELJA KOT POGOJ
ZAGOTOVITEV
ZASEBNOSTI PAROM
Komentar: Kot smo že omenili, je bilo nekoč stališče do spolnosti v zavodih
milo rečeno zadržano, tudi hipokritsko; spolnost so tolerirali, če je bila
skrita. Zdaj je glede tega vzdušje očitno bolj sproščeno in stanovalci lahko
odkrijejo svoje simpatije in partnerske zveze. Verjetno je bolj sproščeno tudi
stališče do javnega izkazovanja pozornosti in nežnosti. Po čem drugem tako ni
potrebe. Kako lahko dom prispeva k sproščenemu sklepanju in ohranjanju
partnerskih zvez. Iz intervjujev razberemo tri stališča: prvo je, da to ni bog
ve kako pomembno, ker ni več dosti časa in volje za ta doživetja. Drugo je, da
naj bi dom upošteval želje stanovalcev (verjetno glede možnosti druženja in
skupnega bivanja) in tretja, naj bi dom upošteval željo po skupnem bivanju
parov.
3 DEFINICIJE KOD
OPREDELITEV SPOLNOSTI
- » Druženje, dotik« - »kaj mi pomen….crkljanje, dotik« -
» ljubezen, dotik, zadovoljstvo«
SPOLNOST
V ŠIRŠEM IN OŽJEM POMENU: Iz intervjujev razberemo, da lahko govorimo o
spolnosti v širšem pomenu, ki vključuje ljubezen in podobna čustva
naklonjenosti (»Ljubezen, kaj bi rekel drugega, da čutiš nekoga, ki te ima rad.«) in spolnost v
ožjem pomenu ("...sin naju je našel v postelji..."), to so seksualna dejanja, za katera ni
nujno, da bi jih spremljalo posebno čustveno nagnjenje mimo fizične potrebe.
Širši pomen vključuje ožjega, lahko pa sta obe vrsti doživljanja in prakse
ločeni (platonska ljubezen vs. promiskuitetni seks).
MEHKA SPOLNOST - TRDA SPOLNOST: Spolne dejavnosti lahko delimo na tiste, ki
uvajajo spolni odnos (druženje, dvorjenje, dotikanje, objemi, poljubljanje
ipd.), to je "mehki seks" ali spolnost v širšem pomenu, in tiste, ki
sestavljajo predigro in sam fizični spolni odnos ("trdi seks").
Praktična ločnica bi bila med "oblečenimi" in "slečenimi"
dejavnostmi. Vse pa spremlja ugodje.
OBSTOJ SPOLNE ŽELJE IN NJENO IZRAŽANJE
OBSTOJ SPOLNE ŽELJE: želja po najširše pojmovani spolnosti, tj. bolj ali
manj trajnem odnosu z osebo drugega ali istega spola, odnosu, v katerem se
doživi čustvo ljubezni in pride do telesnega spolnega stika, samo enega od tega
dvojega ali obojega; pri tem doživimo ugodje. » Imam željo (po
spolnosti).«
ŽELJA PO TELESNI SPOLNOSTI: želja po telesnem spolnem stiku različnih vrst
in intenzitete (dotik, objem, poljub, božanje, crkljanje), po spolnem odnosu v
ožjem smislu. » Čutim željo po dotikih, poljubih.« - »Rečem: a boš prišel k
meni, da se bova malo stisnila.«
SPODBUDE ŽELJE: želja se vzbudi, če se pojavi primerna oseba v primernih
okoliščinah (»ja čutim, ampak mora biti zelo privlačna oseba, bi jo malo
pobožal...")
IZRAŽANJE ŽELJE: je lahko neposredno ali posredno, verbalno ali neverbalno.
V naših primerih se pojavlja neposredno besedno izražanje želje po spolnem oz.
ljubezenskem stiku, odnosu. (»Izražam (željo), tako, da povem.«
SPOLNO UDEJSTVOVANJE
KONTINUUM
SPOLNOSTI: Razpon "spolnih" dejanj od fantaziranja, druženja, simpatije,
dvorjenja, preko dotikov, objemov, do intimnega telesnega stika in spolnega
odnosa v ožjem pomenu.
MEHKA SPOLNOST: spolnost v širšem pomenu, spolne dejavnosti, ki uvajajo spolni odnos (druženje, dvorjenje, dotikanje, objemi, poljubljanje ipd.). »Seveda jo, pobožam kakšno gospo.« - »Rečem: a boš prišel k meni, da se bova malo stisnila.«
MEHKA SPOLNOST: spolnost v širšem pomenu, spolne dejavnosti, ki uvajajo spolni odnos (druženje, dvorjenje, dotikanje, objemi, poljubljanje ipd.). »Seveda jo, pobožam kakšno gospo.« - »Rečem: a boš prišel k meni, da se bova malo stisnila.«
PREVLADA
ČUSTVENEGA STIKA: Spolnost v ožjem smislu lahko spremljajo ljubezenska čustva,
lahko pa ne. V naših primerih je bolj poudarjen čustven stik, ljubezen,
pripadnost kot telesna spolnost.
UMIK V FANTAZIJO: je oblika spolnega doživljanja poleg drugih posrednih spolnih dejavnosti (pisanje, dopisovanje, internetni seks), ki se fizično ne realizirajo. "Zdaj bolj fantaziramo, je pa navzoče."
ODPOVED TELESNOSTI: eden od možnih načinov partnerskega odnosa, za katerega so značilni medsebojna naklonjenost, ljubezen, čustvena intimnost, spoštovanje, predanost, vendar brez telesne spolnosti.
UMIK V FANTAZIJO: je oblika spolnega doživljanja poleg drugih posrednih spolnih dejavnosti (pisanje, dopisovanje, internetni seks), ki se fizično ne realizirajo. "Zdaj bolj fantaziramo, je pa navzoče."
ODPOVED TELESNOSTI: eden od možnih načinov partnerskega odnosa, za katerega so značilni medsebojna naklonjenost, ljubezen, čustvena intimnost, spoštovanje, predanost, vendar brez telesne spolnosti.
SPREMEMBE SPOLNOSTI S STAROSTJO IN ZARADI BIVANJA V DOMU
SPREMEMBE SPOLNOSTI V ČASU (MLADOST - STAROST): primerjava med doživljanjem
spolnosti v mladosti in v starosti; zmanjševanje telesne spolnosti in večji
poudarek na čustveni navezanosti, ljubezni. Star človek še vedno lahko ljubi,
spolna moč pa usahne. - "... v sami ljubezni v mladosti in
starosti ni razlik..." - "...kolegica mi je rekla, da nikoli
ne bom mogla biti sama..." - "S starostjo ne moreš več biti tako
zaljubljen, ne moreš partnerici ugoditi…ampak je lahko lepo.« - "zdaj bolj fantaziramo,
je pa navzoče...«
SPREMEMBE GLEDE NA SPREMEMBO PROSTORA (DOMAČE BIVALIŠČE - ZAVOD): dom lahko
pomeni priložnosti za spoznavanje novih oseb in sklepanje novih partnerstev. -
"…spremenilo se je, vdova, ki ji nova veza prinese smisel življenja….drugo
življenje.« - "Spremenilo se je, spoznal sem novo partnerko in v tem
uživam.«
SPREMEMBE KAKOVOSTI SPOLNOSTI (UGODJA, UŽITKA): ugodje ob spolnosti ostane;
telesno doživljanje (ugodje) je v starosti manj intenzivno. - »Boljše kot v mladih
letih." - »Ko si mlad imaš predsodek, kaj bo, zdaj si sproščen,
ni te strah zanositve….bolj se predaš, zdaj je boljše..."
KVALITATIVNE SPREMEMBE DOŽIVLJANJA, PRAKTICIRANJA SPOLNOSTI: v starosti se
seks umakne blažjim oblikam telesnega stika (dotiki, objemi, božanje,
'crkljanje') in različnim oblikam naklonjenosti, ljubezni, navezanosti, in
besedne intimnosti. - "...zdaj, ko nisva več skupaj, jaz pogrešam bolj bližino,
brez spolnosti, čedalje bolj…« - "...važno je skupaj bivati, ležati v isti
postelji…Zelo pomemben je pogovor, to je ta glavno…"
KVANTITATIVNE SPREMEMBE (INTENZIVNOST UGODJA): stari še vedno doživljajo
ugodje ob spolnih dejavnostih v najširšem pomenu, intenzivnost tega doživljanja
pa je manjša kot v mladosti »…Z leti se je vse spremenilo. Ni več
prave zaljubljenosti, gre bolj za izkoriščanje drug drugega
SPREMEMBE PRI POROČENIH IN SAMSKIH (VDOVELIH): pri poročenih parih, kjer
sta oba zakonca v domu, lahko pride do naveličanja, ravnodušnosti; spolno
doživljanje otopi, zakonska zveza pa preprečuje odnose z novim
partnerjem/partnerko, ki bi oživili ljubezensko življenje »…Morala sem se
prilagoditi partnerju, on pa ni bil zainteresiran za spolnost…..Menim, da se
moški zveste partnerice naveliča…- Vdovec sem že 20 let, od takrat nisem
imel nobene resne veze. Vse nežno in bežno. Če je prava ljubezen, se človek ne
zaljubi več.«
Komentar: Spremembe spolnosti s časom lahko opazujemo na več dimenzijah,
predvsem na dimenzijah časa in prostora. Pride do sprememb v času in do
sprememb glede na spremembo lokacije (domače bivališče - zavod). Poleg tega
ljudje sami spremembe lahko vrednotijo pozitivno ali negativno. Kakšne so
kvalitativne spremembe? Opazimo, da vprašanci predvsem primerjajo doživljanje
spolnosti v mladosti z doživljanjem v starosti. Nekateri menijo, da spremembe
so, drugi, da jih ni. Ti slednji mislijo predvsem na bistveno spremljevalko
spolnosti, tj. ljubezen. Star človek še vedno lahko ljubi; glede tega čustva se
nič ne spremeni. Poleg tega kaže, da je potreba po drugem človeku, po biti z
drugim, pri ljudeh različna. Tudi to se ne spremeni, ta potreba ostane. Sicer
pa spremembe so, verjetno na vseh dimenzijah. Lahko so pozitivne ali negativne.
Med pozitivnimi je večja sproščenost, odsotnost strahu pred zanositvijo, večja
predanost. Sprememba je lahko tako pomembna, da človek govori o tem, da je na
novo zaživel; ali pa, da zveza izpolnjuje njegovo življenje z užitkom.
Spremembe na slabše so v glavnem povezane z upadom spolnega zanimanja, spolne
moči. Samih po sebi teh sprememb ne gre negativno vrednotiti. Sokrat je dejal,
da se je na starost znebil krutega tirana. Upad spolnosti prinese človeku
blagodejen mir - tako organizem ohranja energijo in skrbi za preživetje. Med
spremembe na slabše lahko uvrstimo tudi mnenje, da gre pri tej starosti za
"izkoriščanje", ne za pravo ljubezen, torej za partnerstva, ki
temeljijo na preračunljivosti. To je morda samo pregrob izraz za to, da se
partnerstva ne sklepajo iz strasti ampak zaradi osamljenosti; da bi si
preskrbeli družabnika. Spolnost se spremeni tudi kvantitativno; spremeni se
intenzivnost ugodja kot intenzivnost vsega čustvovanja. Vendar pa se ugodje še
vedno pojavlja in je še vedno lahko "zelo prijetno". O spremembah
spolne dejavnosti in doživljanja glede na preselitev v dom, ni neposrednih
izjav. Iz konteksta pa lahko sklepamo, da pomeni dom za nekatere novo
priložnost, saj spoznajo nove ljudi - novega partnerja. Pomembno je opažanje,
da je z ozirom na spolnost položaj poročenih, ki so v domu z zakoncem, drugačen
od položaja samskih in vdovelih. Za te slednje je dom nova priložnost. Za one
prve pa ne; pri njih se nadaljuje ustaljena zveza, v kateri enega od partnerjev
(ali obeh) spolnost ne zanima več; pride do naveličanosti z odnosom. Drugi
lahko to doživlja kot prikrajšanost, posebno ob zgledih drugih, ki so si našli
novega partnerja (zavist).
STALIŠČE DO SPOLNOSTI DRUGIH
» To se mi pa zdi v redu. - »Uživam v gledanju starejših zaljubljenih
parov, hvala bogu, da sta se našla,…veš, da nisi sam….da imaš ob sebi nekoga,
ki te ima rad….ko si mlajši , je to manj pomembno…v sami ljubezni v mladosti in
starosti ni razlik, le da zdaj lahko delaš kar hočeš, uživaš…kaj bi delala v
sobi…v zrak gledala….kolegica mi je rekla, da nikoli ne bom mogla biti sama…« -
»V redu se mi zdi.« - »Občutki so taki: Zakaj še jaz nisem tako
zaljubljen. Vendar je to loterija, na stara leta pa sploh. - "Za ljudi, ki
se v starosti poročijo bi rekel, da je v redu, če se imata res rada." -
"Pri nama je preskočila iskrica, sin naju je našel v postelji…pričakoval
sem, da bo rekel: 'ata kaj se ga greš', pa ni nič." - »Na splošno
sem proti porokam, ker nisem verna, da pa skupaj živijo je pa v redu…Svojemu
partnerju sem rekla, da če bi čudežno bila spet mlada, bi potovala.« -
"Ljudje se na stara leta poročajo iz potrebe, da so postreženi, urejeni. S
starostjo ne moreš več biti tako zaljubljen, ne moreš partnerici ugoditi…ampak
je lahko lepo.«
SPREJEMANJE-ZAVRAČANJE SPOLNOSTI PRI DRUGIH
INTENZIVNOST
SPREJEMANJA-ZAVRAČANJA (UŽITEK)
DOŽIVLJANJE
SIMPATIJE (EMPATIJE) VS. ANTIPATIJE
ZAVIDANJE
PREDNOSTI
- SLABOSTI PARTNERSKE ZVEZE V STAROSTI
Komentar: V splošnem je lahko odnos do partnerskih zvez v starosti in do
poroke sprejemajoč ali odklonilen. V nas ali drugih starostnikih sproži lahko
občutja odobravanja, simpatije, empatije ali zgražanja, zavisti, obžalovanja,
da nismo sami našli partnerja/partnerko. Med našimi intervjuvanci zasledimo
odobravanje partnerskih zvez starih, empatijo, celo užitek, če vidijo tak par,
po drugi strani pa zadržanost, blago zavist in blago neodobravanje, češ da je
tak korak tvegan ali pa preračunljiv. Med prednostmi partnerske zveze v
starosti so: doživljanje ljubezni, občutek, da nisi osamljen. Med slabostmi ta,
da ne veš, ali bo zveza trajala, in pa da ne veš, kakšni so pravi motivi
partnerja/partnerice; morda gre samo za preračunljivost in izkoriščanje za oskrbo.
VPLIV SPOLNOSTI NA ZDRAVJE
- »Da, vendar težko bi rekla, lahko se živi tudi brez tega, ampak
brez dotika bi težko živela.« - »Toliko pa nisem podkovan. Počutim se toliko
boljše, da sem sproščen, da fantaziram, da sem privlačen in se tako tudi
počutim… zdaj bolj fantaziramo, je pa navzoče«
LJUBEZENSKA POMLADITEV
»Seveda je, takrat se človek počuti mladega, kako že pravite, fit, kajne…to
je povezano s seksualnostjo« - »Verjamem, boljše se počutim, če je dotik in če
čutim, da me ima nekdo rad, se počutim mlajšo.«
MEHANIZEM VPLIVA SPOLNOSTI NA ZDRAVJE
Komentar: V splošnem bi lahko ljubezensko in/ali spolno življenje v
starosti vplivalo na zdravje ali pa ne vplivalo; če bi vplivalo, tedaj ugodno
ali neugodno. Iz naših intervjujev sledi, da spolnost v najširšem smislu, ki
vključuje ljubezen, dobro vpliva na zdravje. Indikator ugodnega vpliva je, da
se človek počuti mlajšega, bolj "fit". Poudarjena je predvsem
čustvena plat spolnosti, ne toliko telesna sprostitev. Ali torej odsotnost
spolnega življenja slabo vpliva na zdravje? Tu bi morali biti v sodbi zadržani.
Spolno življenje hkrati z ljubezenskimi težavami starega človeka tudi izčrpava.
Verjetno je mirno in zmerno ljubezensko ukvarjanje dobrodejno, pretiravanja pa
čustveno in/ali fizično naporna, tako da bi lahko dali prav vprašanki, ki
pravi, da se lahko živi tudi brez tega.
OKOLIŠČINE IZRAŽANJA SPOLNOSTI (SPODBUDE IN OMEJITVE V INSTITUCIJI)
» Dom je na koncu ceste, ki ne vodi nikamor….to….« - »... želim
si razumevanja, da se moje želje upoštevajo." - » Ja želim si, tako, da bi
bila z mojo prijateljico skupaj v isti sobi« - »Ja, skoz skupaj z mojim, v isti
sobi...«
RAVNODUŠNOST,
VDANOST V USODO
RAZUMEVANJE
ŽELJA KOT POGOJ
ZAGOTOVITEV
ZASEBNOSTI PAROM
Komentar: Kot smo že omenili, je bilo nekoč stališče do spolnosti v zavodih
milo rečeno zadržano, tudi hipokritsko; spolnost so tolerirali, če je bila
skrita. Zdaj je glede tega vzdušje očitno bolj sproščeno in stanovalci lahko
odkrijejo svoje simpatije in partnerske zveze. Verjetno je bolj sproščeno tudi
stališče do javnega izkazovanja pozornosti in nežnosti. Po čem drugem tako ni
potrebe. Kako lahko dom prispeva k sproščenemu sklepanju in ohranjanju
partnerskih zvez. Iz intervjujev razberemo tri stališča: prvo je, da to ni bog
ve kako pomembno, ker ni več dosti časa in volje za ta doživetja. Drugo je, da
naj bi dom upošteval želje stanovalcev (verjetno glede možnosti druženja in
skupnega bivanja) in tretja, naj bi dom upošteval željo po skupnem bivanju parov.
Ni komentarjev:
Objavite komentar